آرشیو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۹۷
صفحه آخر
۱۲

روایت شاهزاده افشاگر سعودی از معیارهای عجیب بن سلمان در انتخاب مسئولان

به گفته شاهزاده افشاگر سعودی وفاداری مطلق به ولیعهد سعودی و ترویج سبک زندگی آمریکایی از شاخصه های انتخاب مقامات در عربستان است.

مجتهد شاهزاده ای که اخبار پشت پرده دربار سعودی را افشا می کند در جدیدترین افشاگری خود با اشاره به شاخصه های انتخاب و انتصاب مسئولان در عربستان پیش از ولیعهدی محمد بن سلمان و پس از آن نوشته، «شاخصه های انتخاب مسئولان در دوره محمد بن سلمان تغییر کرده است که وفاداری مطلق به وی و غرب زدگی و مشتاق بودن به ترویج سبک زندگی آمریکایی در عربستان، از شاخصه های انتخاب مسئولان در دوره محمد بن سلمان است.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مجتهد همچنین تاکید کرده، کشور آل سعود خواه پیش از محمد بن سلمان یا پس از او، یک نظام تمامیت خواه بوده است که به نظام های کمونیستی یا نظامی در مفهوم حق تصمیم گیری مطلق در انتصاب ها و برکناری ها و مشخص کردن اختیارات، نزدیک تر بوده است و در دوره قبل از محمد بن سلمان و بعد از وی نیز در بی اعتنایی به اصل «فرد مناسب برای جای مناسب» یا اصل انتخاب نیروهای وفادار، تغییری ایجاد نشده است.

به گفته این شاهزاده «یک تفاوت بزرگ در این دو دوره وجود دارد و آن هم مشخص کردن نوع اشخاص مورد نظر و شیوه انتخاب آنان و سازوکارهای منطبق بودن ویژگی های لازم در آنهاست. پیش از دوره بن سلمان، شخصی که انتخاب می شد می بایست سه خصوصیت را دارا می بود: اول، وفاداری مطلق به آل سعود به عنوان یک خانواده و نه وفاداری فقط به یک شخص مشخص از آنان. دوم توانایی زیاد در پنهان کردن اسرار و نیز مهارت در تفاوت قائل شدن بین اسرار و نکات آشکار. و سوم شناخت و اطلاع شخص به آنچه که آل سعود را راضی می کند و اینکه به تمایلات آنان شناخت خوبی داشته باشد و پس از آن نیز این تمایلات و خواسته ها را برآورده کند.» در دوره جدید اما، بن سلمان این ویژگی ها را تغییر داده است. اولا شخص باید فقط به محمد بن سلمان وفادار باشد و به همراه وی در برابر سایر اعضای خاندان بایستد. دوم اینکه عشق و علاقه ساختگی از خودش به برنامه ادعایی 2030 را نشان بدهد و در ستایش طرح های بن سلمان مبالغه کند. سوم اینکه شخصی که برای سمتی انتخاب می شود با وی یا یکی از افراد نزدیک به وی دوستی قبلی داشته باشد.