آرشیو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۹۷
حوادث - اخبار کشور
۱۱

رئیس اداره اعتیاد سازمان بهزیستی: انتشار تبلیغات غلط باعث افزایش مصرف مخدر «گل» شده است

رئیس اداره اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: تبلیغات زیادی مبنی بر عدم اعتیادآور بودن «گل» انجام می شود در حالی که مصرف یکبار آن ممکن است فرد را دچار عوارض خطرناکی کند.

فاطمه عباسی با اشاره به اینکه در حال حاضر مصرف گل به دومین ماده اعتیادآور کشور تبدیل شده، به فارس گفت: تبلیغات زیادی مبنی بر عدم اعتیادآور بودن گل انجام می شود تا جایی که به اشتباه تصور می شود مانند سایر موادمخدر اعتیادآور نیست در حالی که مصرف یکبار آن ممکن است فرد را دچار عوارض خطرناکی کند.

عباسی با بیان اینکه بر اساس آخرین طرح شیوع شناسی اعتیاد، تعداد معتادان در کشور به دو میلیون و 808 هزار مصرف کننده آن هم به صورت مستمر رسیده است، افزود:برخی از مواد مانند ماری جوانا و مشتقات آن شامل گل، گرس و علف با 11.9 درصد، پس از تریاک دومین ماده اعتیادآور مصرفی در میان معتادان کشور اعلام شده است.

وی ادامه داد: گل یکی از انواع مواد اعتیادآور و همان ماری جوانا تغییریافته است که از قسمت های مختلف گیاه شاهدانه به دست می آید.

رئیس اداره اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه متاسفانه کاشت گل به راحتی حتی در باغچه و گلدان هم امکانپذیر است، گفت: متاسفانه تبلیغات زیادی مبنی بر عدم اعتیادآور بودن این ماده مخدر انجام می شود که در باور عمومی به اشتباه گفته می شود که کم خطرتر از حشیش و ماری جوانا است، اما جوانان و خانواده ها باید بدانند که مصرف ماده مخدر گل آنقدر می تواند خطرناک باشد که با یکبار مصرفش فرد معتاد شود و با مصرف نکردن آن دچار اضطراب شدید، بیقراری، وحشت زدگی و تپش قلب شدید شود.

عباسی اظهارداشت: از علائم مصرف گل در نوجوانان می توانیم به خنده های بی مورد و قرمزی چشم اشاره کنیم همچنین پرخاشگری، افزایش اشتها، عصبی شدن، پایین آمدن حافظه و افت شغلی و تحصیلی از دیگر علائم رفتاری مصرف گل است.