آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۷۲
فن آوری
۸

اجرای مرحله به مرحله فیلتر تلگرام ادامه دارد

پس از اعلام حکم فیلتر تلگرام، این پیام رسان روی تلفن همراه و برخی شرکت های اینترنت ثابت از جمله مخابرات مسدود شد. در حالی که این پیام رسان روی برخی اینترنت های خانگی همچنان قابل دریافت بود ولی طبق گفته کاربران، دسترسی ایرانی ها به این شبکه به صفر رسیده و باقیمانده سرویس دهندگان اینترنتی نیز تلگرام را از دسترسی

خارج کردند.

حکم قاضی برای فیلتر کردن شبکه اطلاع رسانی تلگرام دهم اردیبهشت ماه اعلام و از همان روز لازم الاجرا شد. پس از این اعلام، از ساعات اولیه روز یازدهم اردیبهشت ماه دسترسی به تلگرام در سه اپراتور تلفن همراه مسدود شد و سپس تلگرام روی برخی شرکت های اینترنت ثابت از جمله شرکت مخابرات ایران فیلتر شد اما روی برخی شرکت های اینترنت ثابت همچنان باز بود.

بنابر اعلام کاربران شرکت های اینترنت ثابت، دسترسی به تلگرام روی شرکت های ثابت بیشتری مسدود شده است و چند شرکت بزرگ اینترنتی جزو آنها هستند. البته هنوز مشخص نیست که در این مرحله دسترسی به تلگرام روی تمامی شرکت های اینترنت ثابت مسدود شده یا هنوز شرکت هایی باقی مانده اند که مشمول نشده اند.

پیش از این نیز یک مقام آگاه نزدیک به کمیته فیلترینگ درباره اینکه چرا با وجود ابلاغ حکم دادستانی، تلگرام روی تلفن همراه فیلتر شده اما هنوز روی شبکه اینترنت ثابت اجرا نشده، گفته بود: طبق برنامه زمانبندی شده اجرای کار فنی فیلترینگ تلگرام به صورت مرحله به مرحله انجام می شود و هم اکنون نیز در حال انجام است.