آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۷۳
ایران زمین
۱۹

«هامون» یکی از نقاط بحرانی بیماری «سل» در کشور

وزش طوفان های شن در شمال سیستان و بلوچستان و گرد و خاک برخاسته از بستر خشک تالاب بین المللی هامون، این منطقه را به یکی از نقاط بحرانی بیماری های تنفسی از جمله «سل» در کشور تبدیل کرده است.

به گزارش ایرنا، آلودگی هوا و حرکت شن های روان ناشی از خشکسالی های 2 دهه گذشته جزئی از شرایط سخت زندگی ساکنان شهرستان های مرزی هیرمند، زهک، زابل، هامون و نیمروز واقع در شمال سیستان و بلوچستان شده و مردم این منطقه در سخت ترین شرایط آب و هوایی با بیماری های مختلف تنفسی بویژه سل دست و پنجه نرم می کنند.

«جعفر بزی»، یکی از کارشناسان بهداشت زابل اظهار داشت: معضل ریزگردها در شهرستان های شمالی سیستان و بلوچستان نه تنها سلامتی افراد، بویژه کودکان را در معرض آسیب جدی قرار داده بلکه خسارت های زیادی به تاسیسات و حتی منازل مردم وارد کرده و عمر مفید ساختمان ها و تاسیسات را به نصف کاهش می دهد.

وی با اشاره به مشکل کمبود نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان و تعدد روستاها در این منطقه گفت: تعدادی مراکز بهداشتی در منطقه محروم سیستان وجود دارد که به سبب کمبود نیرو تعطیل شده اند. منطقه سیستان به دلیل همجواری با افغانستان و مهاجرت مردم این کشور به سیستان بیشترین آمار سل را در کشور داراست و پس از این منطقه نیز گلستان در شمال کشور به دلیل مهاجرت مردم سیستان در رتبه دوم قرار دارد.

وی تاکید کرد: بیماری سل را باید جدی گرفت زیرا براحتی قابل انتقال است و افراد باید برای درمان و جلوگیری از ابتلا به آن از محیط های نمناک و تاریک دوری کنند.

«مهدی طباطبایی»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: تمام موارد مرگ و میرهای ناشی از سل به عنوان یک بیماری عفونی قابل پیشگیری است. سیستان وبلوچستان با 45 مورد در هر 100 هزار نفر بیشترین آمار بروز سل را در کشور دارد و پس از آن گلستان در رتبه دوم قرار گرفته است.

طباطبایی افزود: اقدام های خوبی برای ریشه کنی و درمان سل در این استان انجام شده که یکی از آنها ساخت آزمایشگاه «ریفرنس»(مرجع) است که منطقه جنوب شرق کشور را پوشش می دهد.