آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۲۱
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

ساطع کردن پرتو لیزر از چشم با برچسب پوشیدنی جدید

ایسنا: گروهی از محققان اسکاتلندی فناوری جدیدی را آزمایش کردند که می تواند پرتوهای لیزری از چشم کاربران ساطع کند و برای احراز هویت مورد استفاده قرار گیرد. گروهی از محققان دانشگاه «سنت اندروز» اسکاتلند، یک فناوری جدید را آزمایش کردند که به کاربران این امکان را می دهد که از چشمان شان اشعه لیزر ساطع شود.

محققان معتقدند استفاده از این برچسب های لیزری هیچ گونه خطری برای کاربران ندارد. ملت گدر استاد این دانشگاه و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: شدت این پرتو لیزری و میزان انرژی که نیاز دارد، بسیار کم است و به همین دلیل کاربران به راحتی می توانند آن را در چشمان خود قرار دهند و هیچ گونه آسیبی نبینند. این تیم تحقیقاتی از یک لیزر غشایی نازک نیمه رسانا آلی استفاده کردند تا این فناوری را آزمایش کنند. گدر اظهار کرد: این فناوری نقطه عطفی در توسعه لیزر است و این برچسب ها می توانند مانند «لنز» روی چشم قرار گیرند. این فناوری روی چشمان گاو آزمایش شد که هیچ آسیبی به حیوان نرساند. این لیزر می تواند تا محدوده 50سانتی متری کارآیی داشته باشد و با روش «اسکن عنبیه»، به عنوان یک برچسب امنیتی پوشیدنی برای احراز هویت استفاده شود. این فناوری این قابلیت را دارد تا یک بارکد نوری ایجاد کند که دستگاه اسکنر قابلیت خواندن آن را دارد. محققان به این نتیجه رسیدند که این فناوری می تواند در علوم «بیوفتونیک» (مطالعه فعالیت برهم کنش نور) و «فتودارو» مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این لیزر هنوز در حال بررسی و بحث است. نتایج این تحقیق در مجله «Nature Communications» منتشر شد.

چاپگر پوست با قابلیت پوشش دهی مستقیم زخم

ایسنا: گروهی از دانشمنان کانادایی به سرپرستی دانشجوی ایرانی «نوید حکیمی»، یک چاپگر پوست ابداع کرده اند که قابلیت پوشش دهی مستقیم زخم را دارد.

چهار سال پیش، خبر ابداع یک چاپگر سه بعدی در ابعاد مایکروویو منتشر شد که می توانست ورقه هایی از پوست را برای درمان سوختگی تولید کند. اکنون، تعدادی از همان دانشمندان، یک ابزار دستی ابداع کرده اند که می تواند پوست را مستقیما روی زخم های عمیق چاپ کند. این ابزار که به اندازه یک جعبه کفش است، از سوی گروهی از دانشمندان «دانشگاه تورنتو» (UToronto) در کانادا به سرپرستی «نوید حکیمی» (Navid Hakimi)، دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک و تحت نظر «اکسل گوانتر» (Axel Guenther)، استادیار این دانشگاه، ساخته شده است. حکیمی در مورد این ابزار می گوید: ما امیدواریم این چاپگر پوستی، بافت هایی را برای بیماران خاص و افراد زخمی، ابداع کند. کارکرد این ابزار مانند یک دستگاه تلگراف است؛ اما به جای ورقه های سفید، ورقه های بافت از جنس آلژینات تولید می کند. در زیر هر ورقه، نوارهایی از جوهر زیستی قرار دارند که مواد زیستی مانند سلول های پوست و کلاژن – فراوان ترین پروتئین در پوست - به همراه فیبرین – پروتئینی برای ترمیم زخم – را دربردارند.

روبات زیردریایی با قابلیت تغییر شکل

ایسنا: یک شرکت وابسته به وزارت دفاع آمریکا، نوعی روبات زیردریایی ابداع کرده است که قابلیت تغییر شکل دارد. ارتش آمریکا در حال سرمایه گذاری روی یک روبات زیردریایی با قابلیت تغییر شکل است که می تواند به شکل زیردریایی یا روبات شبه انسان درآید. این روبات که «آکوانات» (Aquanaut) نام دارد، یک روبات زیردریایی چندمنظوره است و نیاز به «وسیله نقلیه مادر» را برطرف می کند. این روبات 1.050 کیلوگرمی، پیش از تبدیل شدن به روبات، می تواند به شکل یک زیردریایی، صدها مایل زیر آب سفر کند.

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا از شرکت «هوستون مکاترونیکز» (Houston Mechatronics) که سازنده این روبات است، پشتیبانی می کند. «متیو اوندلر» (Matthew Ondler)، مدیرعامل شرکت هوستون مکاترونیکز گفت: ما باور داریم که این فناوری، تحولی در روبات های زیردریایی ایجاد خواهد کرد. گروه ما، برخی از پیشرفته ترین روبات های تولید ناسا را ابداع کرده و سال ها، فناوری پیشرفته روبات های زیردریایی را برای مشتریان محرمانه خود ادامه داده است. آکوانات، اوج کار متخصصان و تجربه این شرکت است و ما از معرفی آن به مشتریان خود، بسیار هیجان زده هستیم. شرکت هوستون مکاترونیکز، در «کنفرانس فناوری آف شور» (OTC) در هوستون تگزاس و کنفرانس «AUVSI Xponential» در دنور کلرادو، از این فناوری رونمایی کرد.