آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۰۹۹
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

علاقه مندان به سونا، کمتر سکته می کنند!

یک مطالعه جدید نشان می دهد افراد مسنی که از گرمای سونا لذت می برند کمتر در معرض سکته قرار دارند.

مطالعه بیش از 1600 فنلاندی در طول 15 سال نشان داد افراد مسنی که حداقل هفته ای چهار بار به سونا می روند در مقایسه با افرادی که تنها هفته ای یک بار به سونا می رفتند حدود 60 درصد کمتر دچار سکته شدند. حمام سونا ریشه در فرهنگ فنلاند دارد و بیشتر افراد حداقل هفته ای یک بار به سونا می روند.

یافته های جدید نشان می دهد سوناهای سنتی برای سلامت قلب و عروق افراد مفید است. مطالعات قبلی نیز نشان داده است افرادی که غالبا به سونا می روند کمتر به بیماری قلبی و زوال عقل مبتلا می شوند. همچنین نتایج دیگری نشان می دهد جلسات سونا موجب کاهش فشارخون شده و عروق خونی را کمتر سخت کرده و جریان خون را بهتر می کند.

این نتایج می تواند توضیح دهنده پایین آمدن ریسک سکته در این مطالعه باشد. / مهر

دود قلیان، حامل 9 عامل سرطان

دود حاصل از یک بار قلیان کشیدن برابر با حدود صد نخ سیگار است، همچنین آب قلیان هیچ محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو ایجاد نمی کند و تنباکوهای تحت عنوان میوه ای و عطری نه تنها بی ضرر نیست، بلکه عوارض بیشتری نسبت به تنباکوهای ساده دارند.

اسماعیل فیروزی،کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به موارد فوق افزود: مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست، بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده (ماده سرطان زا)، منوکسیدکربن (نوعی آلاینده) و نیکوتین (ایجادکننده وابستگی) موجود در دود آن از سیگار بیشتر است.ترکیبات حلقوی معطر موجود در تنباکوهای میوه ای و عطری با سوخته شدن خاصیت سرطان زایی و سمی پیدا می کند.

وی عنوان کرد: سرطان های ریه، لب و دهان و حنجره،مری و معده، لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بدخیم و زخم های گوارشی و رفلاکس معده (برگشت اسید معده به مری) از جمله عوارض خوش خیم استفاده از سیگار و قلیان است. همچنین مواجهه با مونوکسید کربن قلیان نیز در دوران حاملگی ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بیماری های مرتبط با تنباکو، مصرف اشتراکی قلیان می تواند به افزایش احتمال میکروب سل و ویروس هایی مثل هرپس و هپاتیت منجر شود. / تسنیم