آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۵
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
فصل اول (ادبیات)

شفیعی کدکنی در خانه محمدرضا باطنی

آنها که با زبان شناسی آشنا هستند، می دانند محمدرضا باطنی در پژوهش های این عرصه نام بزرگی است. در نگارش فرهنگ های زبانی متعدد از جمله فرهنگ های دو زبانه، واژه نامه روان شناسی و. . نقش داشته، ترجمه های خوبی از او چه در زمینه زبان شناسی و چه خارج از آن منتشر شده و البته تالیفات ارزشمندی هم داشته است. نمونه این تالیفات را می توان «اصطلاحات و عبارات رایج فارسی» دانست که سال 1393 برنده جایزه کتاب سال هم شد.

این زبان شناس پیشکسوت که مدتی در بستر بیماری بود، بتازگی بهبود یافته و دوران نقاهت را طی می کند. عصر روز شنبه، محمدرضا شفیعی کدکنی، دیگر استاد برجسته عرصه ادبیات فارسی به عیادت باطنی در خانه اش رفت و با هم گفت وگو کردند. در این دیدار که دو ساعت به طول انجامید و ایرج پارسی نژاد و علی دهباشی هم حضور داشتند، دو استاد از ایام دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و تاسیس گروه زبان شناسی توسط دکتر محمد مقدم و روش کار او خاطراتی بیان کردند.

در عیادت شفیعی کدکنی از باطنی، همچنین از دکتر هرمز میلانیان و دیگر دانشجویان دوره اول زبان شناسی که هم اکنون از استادان بنام این رشته در دانشگاه های ایران هستند، یاد شد.

در بخش هایی از این دیدار، شفیعی کدکنی از سال های تدریس باطنی و روش کار و تدریس و جدیت او در امور علمی به همراه روحیه عدالت طلبانه و حق جویی وی یاد و اشاره کرد، به مناسبتی در چند جلسه درس زبان شناسی دکتر باطنی حضور داشته و این که خاطره مطالبی که در آن ساعات کلاس مطرح می کرد، با اوست و به یاد دارد.

در بخشی دیگر از این دیدار، باطنی از پزشکان خود، دکتر میر مجلسی، دکتر جزایری و دکتر قباد اظهار رضایت کرد و همچنین گفت: از چند روز دیگر نگارش مقاله ای را برای شماره آینده بخارا آغاز می کنم.