آرشیو سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۶
رسانه: رادیو و تلویزیون
۳

پیوند ادبیات و سیما

برنامه مشاعره و شعرخوانی

مگر می شود واژه های شعر و شعرخوانی مطرح شود و مخاطبان به یاد برنامه مشاعره و اجرای اسماعیل آذر نیفتند.

آذر در طول این سال ها مشاعره های متنوعی را در رده های سنی متفاوت اجرا کرده که هر کدام رنگ و بوی خودش را داشته؛ یکی بوی نارنج شیراز را می داد و دیگری از مقبره فردوسی پخش می شد. حالا او قرار است برای رمضان امسال مشاعره قرآنی را برگزار کند که در قالب برنامه شمس و قمر از شبکه آموزش پخش شود. در واقع آذر در قالب یک مسابقه و رقابت تلویزیونی توانست، هم مخاطبان را سرگرم کند و هم این که وظیفه اطلاع رسانی را انجام بدهد. تجربه نشان داده آموزش و فرهنگسازی در بستر سرگرمی جزو بهترین روش های آموزشی است و دست اندرکاران این برنامه با این هدف تلاش کردند تا مردم را بیشتر با ادبیات آشنا کنند.

رادیو هفت و کتاب 4

یکی از آیتم های برنامه «رادیو هفت» شبکه آموزش شعرخوانی و تفسیر آن بود که در زمان خودش توانست نظر بسیاری از مخاطبان فرهیخته را جلب کند. این برنامه در قالب متفاوتی به شعر توجه داشت و اقبال مخاطبان هم نشان می داد مردم به چنین موضوعاتی علاقه مند هستند. برنامه «کتاب 4» هم که از شبکه چهار سیما پخش می شد به معرفی و بررسی کتاب شعر می پرداخت و مردم را با شعر و شاعران ایران زمین آشنا می کرد. همچنین برنامه ای هم با اجرای حسین آهی، شاعر پخش می شد که شعرخوانی زیبا و منحصربه فرد او، برنامه را برای مخاطبان خاص کرده بود.

قندپهلو و یک ساختار تجربه نشده

«قندپهلو» را می توان جزو برنامه های ادبی خوب و مخاطب پسند تلویزیون به شمار آورد، زیرا دست اندرکاران این برنامه توانستند با بهره بردن از یک ساختار تجربه نشده، ماهیت برنامه های طنز مکتوب و ادبی را برای نخستین بار در یک برنامه تلویزیونی محور یک رقابت شاعرانه قرار بدهند. مجریان این برنامه رضا رفیع و شهرام شکیبا از تجربه های خودشان در مطبوعات استفاده کردند و تلاش داشتند یک الگوی موفق از ادبیات و تلویزیون ارائه کنند که با اقبال مخاطبان هم روبه رو شد.