آرشیو سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۶
اقتصاد
۴

10 درصد صرفه جویی برای جلوگیری از خاموشی در تابستان

مدیرعامل توانیر گفت: برای 3000 مگاوات کمبود تولید برق، کافی است همه مشترکان برای جلوگیری از خاموشی در تابستان حداقل 10 درصد صرفه جویی کنند یا بد مصرفی را کاهش دهند.

آرش کردی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما افزود: برای جلوگیری از خاموشی در تابستان دو انتخاب داریم؛ اول درست مصرف کنیم و وسایل برقی غیرضروری را خاموش نگه داریم. دوم از همه وسایل استفاده کنیم و به خاطر کمبود تولید نیروگاه های برق آبی و به خاطر خشکسالی ساعاتی از شبانه روز دچار خاموشی شویم. وی گفت: البته نمی پذیریم وسایلی مثل آسانسورها یا روشنایی شهر خاموش شود اما خاموش کردن لوازم غیرضروری مثل ظرفشویی و لباسشویی در ساعت های اوج مصرف ضروری است.

مدیرعامل توانیر با اشاره به این که پیش بینی می کردیم از پارسال تا قبل از پیک 2000 مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شود که تاکنون 1400 تا 1500 مگاوات وارد مدار شده است، افزود: قبل از پیک تابستان ظرفیت 2000 مگاوات کامل خواهد شد.

کردی گفت: هر سال از نیروگاه های برق آبی 9300 مگاوات برق تولید می شد که امسال به دلیل کمبود بارش ها 4000 مگاوات کمتر تولید خواهد شد، گرچه برخی ها به بارش های اخیر اشاره می کنند ولی ذخیره آب سدهای بزرگ که از آنها برق تولید می کنیم از ذخیره برف استفاده می شود، بنابراین بارش های پراکنده اخیر تاثیر عمده ای روی ذخیره سدها ندارد. وی مدیریت مصرف را اصلی ترین تدبیر برای گذر از تابستان برشمرد و افزود: هنوز این تدبیر به صورت درست و کامل اجرا نمی شود.

مدیرعامل توانیر در پاسخ به این که چقدر از کمبود برق از طریق واردات جبران خواهد شد، گفت: پارسال 300 تا 350 مگاوات برق در ایام پیک مصرف وارد کردیم که امسال این رقم به 500 مگاوات خواهد رسید.