آرشیو شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۰۹
حوادث - اخبار کشور
۱۱

پلیس فتا هشدار داد

کلاهبرداری سایبری در پوشش موسسه های خیریه

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: در سال های گذشته شاهد سوء استفاده مجرمان سایبری از احساسات پاک روزه داران در ماه مبارک رمضان بوده ایم.

سرهنگ تورج کاظمی به میزان گفت: در ماه مبارک رمضان برخی از افراد شیاد و سودجو با سوء استفاده از نام موسسه های خیریه و طراحی سایت، کانال و گروه ها در شبکه های اجتماعی درصدد تشویق و ترغیب کاربران به همکاری در امورات خیریه و کمک به خانواده های کم بضاعت در قالب طرح ایتام و خیرین اقدام به جمع آوری نذورات و وجوهات شهروندان در فضای مجازی می کنند.

کاظمی افزود: شهروندان به هیچ عنوان فریب این دست تبلیغات را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نخورده و برای کمک به نیازمندان حتما از طریق موسسات شناخته شده و معتبر پس از حصول اطمینان اقدام به واریز وجه نمایند تا کمک های آن ها واقعا به دست افراد نیازمند برسد.

وی با بیان اینکه فیشینگ نیز از شگردهای این مجرمان در سال های گذشته بوده، ادامه داد: در این ترفند مجرمان سایبری فرد را به درگاه جعلی بانک هدایت کرده و با سرقت اطلاعات بانکی، حساب بانکی فرد را خالی می کنند.

به گفته رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، آدرس سایت ها و درگاه های اصلی با آدرس اینترنتی https آغاز می شوند و در صورتی که درگاهی فاقد S. باشد نباید به آن اعتماد کرد، ضمن آن که یکی دیگر از راه های تشخیص صفحات جعلی، تازه کردن صفحه است و در صورتی که شماره ها در صفحه کلید مجازی تغییر کرد آن صفحه جعلی نیست.