آرشیو شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۰۹
اقتصادی
۴

افزایش تولید یخچال فریزر ایرانی

تولید 11 کالای منتخب صنعتی و معدنی اعم از ماشین سواری، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی در پایان سال گذشته نسبت به سال 1395 افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، در سال گذشته برخی کالاهای منتخب صنعتی با روند رو به رشد تولید مواجه شدند که این اتفاق در مورد هر یک از آنها علت یا علل خاصی دارد.

بر اساس اطلاعاتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است، تولید سواری براساس برنامه ریزی صورت گرفته در سال 1396 و افزایش نسبی کیفیت و تقاضا با رشد 13/9 درصد روبه رو شده است.

تولید ماشین لباسشویی و نیز یخچال و فریزر به دلیل بهره برداری از دو خط تولید و فراهم شدن زمینه های حمایتی مناسب و سیاست راهبردی در خصوص تولید داخلی به ترتیب با رشد 5/8 و 10/2 درصد همراه شده اند.

علت افزایش تولید 8/7 درصد سنگ آهن، تبدیل واحدهای سنگ آهن به واحدهای فرآوری برای تولید ارزش افزوده بیشتر و علت رشد 0/7 درصد لاستیک خودرو افزایش تقاضا و افزایش تولید بخش خودرو اعلام شده است.

انواع کاغذ نیز با توجه به افزایش تولید کاغذ تیشو به میزان 9/5 درصد و همچنین افزایش تولید کاغذهای لاینر و فلوتینگ به میزان 61 درصد و همچنین افتتاح و افزایش تولید یک شرکت، نهایتا باعث افزایش تولید 31/9 درصد کل تولید شده است.

کارتن با افزایش 25/8 درصد به دلیل افزایش سطح تقاضای مشتری در طول دوره و تخته فیبر و MDF نیز به دلیل افزایش تقاضا در بازار جایگزینی محصول MDF به جای نئوپان روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته اند.

رشد 16/1 درصد تولید سموم دفع آفات نباتی به دلیل افزایش تقاضا در بخش کشاورزی، رشد 3/3 درصد روغن موتور و صنعتی تصفیه اول به دلیل افزایش تقاضا به نسبت افزایش تولید خودرو و رشد 24/4 درصد تولید دوده به دلیل کاهش واردات دوده و رویکرد صادراتی برخی شرکت ها از دیگر عوامل رشد تولید محصولات مورد اشاره است.

گفتنی است، در پایان سال 1396 نسبت به سال 1395 به ترتیب 9 کالای مختلف صنعتی و معدنی با کاهش تولید و 11 کالای منتخب صنعتی و معدنی با افزایش تولید مواجه شده اند.