آرشیو یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۳۳۲
مسکن و عمران
۷
ویژه

هم اندیشی برای آینده بازار مسکن

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از برگزاری همایشی برای پاسخ به شش سوال کلیدی در بازار مسکن خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی چگینی گفت: هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران در تاریخ نهم و دهم مهرماه برای دستیابی به نتایجی مشخص و کاربردی در شش حوزه کلیدی بازار مسکن در شرایط فعلی، برگزار خواهد شد. وی افزود: یکی از این شش حوزه مباحث مربوط به بازآفرینی شهری است، چون سیاست کلیدی دولت در حوزه مسکن و شهرسازی بازآفرینی است، لازم است سوالات اساسی در این مورد مطرح شده و مشخص شود که به عنوان مثال سرمایه گذار چگونه وارد حوزه بازآفرینی شهری شود و چه کارهایی باید در این حوزه انجام شود.

چگینی ادامه داد:همچنین مطلوب است در مورد حد دخالت دولت در بازار مسکن، شیوه های نوین تامین مالی در حوزه مسکن، الگوی تخصیص بهینه زمین و تجربیات جهانی درباره اسکان بشر مباحثی مطرح شود.مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن توضیح داد:همایش سال گذشته سیاست های اقتصاد مسکن 6 محور داشت. تامین مالی مسکن، تحلیل بازار مسکن، توسعه شهری شامل مباحث زمین و توسعه، بازآفرینی شهری و بافت های نابسامان، اسکان بشر و تجربیات بین المللی و مسکن کم درآمدها محورهای این همایش را تشکیل می دادند.این محورها از آن جهت ارزشمند بودند که از یکسو پیش بینی هایی درباره سمت و سوی تولید و سرمایه گذاری در بازار مسکن به دست داده و از سوی دیگر الزامات ورود دولت به موضوع مسکن کم درآمدها را مشخص می کردند. این مساله از آن رو حائز اهمیت است که مسکن کم درآمدها بخش عمومی محسوب می شود چراکه سودآوری ندارد و بخش خصوصی به آن ورود نمی کند، بنابراین لازم است مشخص شود که دولت با چه ابزاری و تا چه اندازه وارد این بخش شود. به گفته وی، بخش خصوصی و سازندگان، متقاضیان و مردم و سیاست گذاران کلان از مخاطبان این همایش به شمار می روند. دانشجو ها، اساتید دانشگاه، مهندسین مشاور و برنامه ریزان دستگاه های مختلف در این همایش شرکت دارند.

همچنین این همایش به همه ابعاد مرتبط با موضوع سکونت می پردازد. هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران در تاریخ 9 و 10 مهرماه سال جاری مصادف با اولین دوشنبه اکتبر هر سال به مناسبت روز جهانی اسکان بشر، در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد.