آرشیو سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۱۲
ایران
۱۴

فرش های تبریزی به روسیه می رود

چهار سال پیش تبریز شهر جهانی فرش شد؛ یعنی فرش تبریز به عنوان برند نخست فرش در دنیا انتخاب و به جهانیان معرفی شد. کیفیت بالا، قدمت قالیبافی، شیوه مطلوب رنگرزی و سهمی که فرش تبریز از بازار جهانی دارد، آن را به برند نخست جهان تبدیل کرد. حالا این بهترین فرش جهان کم کم دارد خودش را در رویدادهای مهم جهانی عرضه می کند تا همگان شاهد زیبایی های منحصربه فردش باشند. در همین زمینه قرار است شش تخته فرش نفیس بافت هنرمندان تبریز به روسیه و رویداد ورزشی فوتبال 2018 ارسال شود.

این فرش ها را استاد حسین کاظمی حامد در مدت شش ماه و نیم بافته است.

قرار است سه تخته از این فرش ها در مرحله نخست جام جهانی به کاپیتان تیم های رقیب ایران اهدا شود، یک تخته به فدراسیون فوتبال روسیه، تخته دیگر به موزه فیفا و یک تخته فرش هم در صورت صعود تیم ملی ایران به مرحله بعد اهدا خواهد شد. استاد کاظمی حامد در آیین رونمایی از این فرش ها گفته یک قطعه از این فرش ها نیز به موزه آستان قدس رضوی اهدا می شود. این هنرمند تبریزی بافت فرش های نفیس برای جام جهانی را از جام جهانی فوتبال 1998 فرانسه و با اهدای اولین تخته فرش به زین الدین زیدان، بازیکن مسلمان و ارزنده فوتبال جهان آغاز کرد. در جام جهانی 2002 کره جنوبی نیز که کشورمان موفق به صعود نشده بود، فرش نفیس تبریز به نماد حضور ایران در این مسابقات تبدیل شد و این روند در دوره های بعدی جام جهانی در آلمان، آفریقای جنوبی و برزیل نیز ادامه یافت.

به عقیده استاندار آذربایجان شرقی بافت و اهدای فرش های تبریز به رویدادهایی چون جام جهانی، هم جایگاه تبریز و هم جایگاه هنر و ورزش این خطه را به نمایش خواهد گذاشت.

مجید خدابخش همچنین روسیه و رویداد فوتبال جام جهانی در این کشور را فرصتی برای معرفی رویداد گردشگری تبریز 2018 می داند که می توان به همت سفارت ایران و گردانندگان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی روسیه و همچنین برجسته کردن فرش های نفیس تبریز قدمی برای رویداد تبریز 2018 برداشت.