آرشیو چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۱۳
شهرستان ها
۷

معاون وزیر جهاد کشاورزی: کشت برنج فقط در استانهای گیلان و مازندران مجاز است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس رویکرد جدید این وزارتخانه و برای جلوگیری از اتلاف منابع آبی کشور، کشت برنج فقط در استان های گیلان و مازندران مجاز است.

علیمراد اکبری در آیین بهره برداری از طرح آبیاری تحت فشار روستای استوج از توابع بخش مرکزی شهرستان ساوه، در جمع خبرنگاران گفت: شمال کشور ظرفیت تامین محصول برنج را دارد و نیازی به انجام کشت در سایر استان های کشور نیست.

وی همچنین از ارائه الگوی تعریف شده کشت محصولات کشاورزی متناسب با شرایط اقلیمی و بهره وری خاک در کشور خبر داد و افزود: این اقدام با هدف استفاده بهینه از منابع آبی تدوین می شود.

اکبری در مورد عملکرد این وزارتخانه درخصوص اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار گفت: در سال گذشته 280 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به این سامانه ها تجهیز شدند که 180 هزار هکتار از این سطوح در اراضی سنتی و پایین دست چاه ها و 100 هزار هکتار نیز در کنار شبکه ها و سیستم های زهکشی قرار داشتند.

وی افزود: برای اجرای این میزان سیستم های آبیاری در سطح کشور، در مجموع 18 هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با تخصیص حدود 20 هزار میلیارد ریال اعتبار، پیش بینی می شود در پایان امسال بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور به سیستم های نوین آبیاری تحت فشار تجهیز شود.

به گفته اکبری، استا نهای فارس، اصفهان، خراسان رضوی، تهران و کرمان در اجرای سیستم های آبیاری نوین در کشور پیشتاز هستند و استان مرکزی نیز عملکرد قابل قبولی نسبت به برنامه پنجم توسعه داشته است.