آرشیو پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۱۴
سلامت
۱۲
سیب سلامت

گفت و گو با دکترحسین حصاری متخصص بهداشت دهان ودندان

دهان تان نباید بدبو باشد

چرا دهان بدبو می شود؟

بوی بد دهان در موارد نادری می تواند علامت خطر باشد. بوی بد دهان از فعالیت باکتری ها ایجاد می شود. ساده ترین راه کم کردن تجمع باکتری، شست وشوی دهان است. گاهی مشکل، مربوط به خارج از محیط دهان مثل دستگاه گوارش، سینوس ها، انتهای گلو و لوزه هاست. اگر مشکل در ناحیه دهان باشد پس از شست وشو با آب برطرف می شود.

علت بدبویی صبحگاهی دهان چیست؟

علت این که برخی افراد صبح ها بوی بد دهان دارند این است که اولا پلاک میکروبی روی دندانشان تشکیل می شود. این پلاک براثر غذا خوردن یا بدون غذا روی دندان تشکیل می شود. پروتئین بزاق روی این پلاک تجمع می کند. باکتری هم به این ماده می چسبد. این مجموعه سفت و تبدیل به جرم می شود. این مواد ماندگار شده و لثه را تحریک و باعث بوی بد دهان هنگام صبح می شود.

مشکلات سینوسی چگونه منجر به بوی بد دهان می شود؟

سینوس ها فضاهایی هستند که هوا از آن عبور می کند. این فضاها دارای پستی، بلندی و خلل و فرج هستند که هوا را تصفیه می کنند. هوای تنفسی به مخاط ناحیه می چسبد و این مواد در طول زمان منجربه بو می شود. در ناحیه سینوس ها همیشه ترشحات بینی هست. اگر این ترشحات از شب تا صبح بماند و باکتری به آن اضافه شود ایجاد بو می کند.

رفلاکس معده هم بوی بد دهان ایجاد می کند؟

بازگشت ترشحات اسید و محتویات معده به سمت مری ودهان، به دنبال رفلاکس بوی بدی ایجاد می کند. کسی که بعد از غذا دچار این مشکل می شود بهتراست بعد از غذا چند دقیقه راه برود تا تجمع باکتری کم شود. این افراد باید غذا را در حجم کم بخورند.

کسی که پروتز ثابت یا متحرک دارد، چه اصول بهداشتی ای را باید رعایت کند؟

این افراد و همچنین کسانی که ارتودنسی می کنند، قطعات و سطوحی در دهان دارند که محل تجمع موادغذایی است. بعد ازغذا باید دهان ودندان را بشویند. کسانی که روکش یا دندان پرشده و شکسته دارند هم بعد از غذا باید دهان را بشویند.

با بوی بد ناشی از سیگار چه باید کرد؟

سیگار کشیدن باعث می شود بهداشت دهان و دندان ضعیف تر و احتمال پوسیدگی ها و پرکردگی های دندان بیشتر شود.ترکیب بوی سیگار، بوی معمولی دهان و بوی تجمع باکتری در محیط دندان شکسته بوی نامطبوع ایجاد می کند.