آرشیو پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۱۴
ادب و هنر
۸
خشت

باور و مساله معماری امروز و معاصر

خب، نوبتی هم باشد نوبت سیروس باور است؛ مدتی است که خبری در رابطه با او در این صفحه منتشر نکرده ایم و همکارمان علی رستگار در صفحه بغلی، ممکن است سر و صدا به پا کند بابت این کم توجهی. پس بخوانید که این استاد معماری به خبرگزاری هنرآنلاین رفته و پای گفت وگوی مفصلی نشسته است.

این چهره شاخص معماری ایران که همواره معتقد بوده مدرنیته نیازمند پیش نیازهایی در عرصه باور و فرهنگ جامعه است، در این گفت وگو هم همین باورش را توضیح داده است. او که مدرک دکترای خود را از دانشگاه فلورانس ایتالیا اخذ کرده و کارنامه درخشانی را در فعالیت خود به ثبت رسانده گفته: «مدرن، مدرن است و اگر شما ذره ای از گذشته در داخل آن بریزید، دیگر مدرن نیست. من یک مصاحبه مفصل چندین ساعته با یکی از دانشگاه های آمریکا داشتم که آنها مدام از عبارت «معماری معاصر ایران» استفاده می کردند. گفتم این چیزی که شما در موردش صحبت می کنید، معماری امروز است نه معماری معاصر. این ها با هم فرق دارند. معماری معاصر همان معماری قبل از انقلاب ما است.

وقتی شما یک دوره سیاسی را طی می کنید و گسستی به وجود می آید و دوباره یک دوره ای شروع می شود، تاریخ نویسان از نو شروع به نوشتن تاریخ اجتماعی، فرهنگی، صنعتی، بهداشتی و... این دوره می کنند و معماری هم جزئی از آن است. این می شود معاصر؛ یعنی یک دوره ای از یک جایی شروع شده و یک جایی تمام شده است. وقتی وارد دوره ای می شویم که هنوز تمام نشده، آن موقع داریم در مورد معماری امروز حرف می زنیم نه معاصر».