آرشیو دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۷۹۱
سیاسی
۳

آبستراکسیون مخالفان برجام در کمیسیون امنیت ملی مجلس

یک عضو کمیسیون امنیت ملی از آبستراکسیون تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی در جلسه دیروز این کمیسیون خبر داد و گفت که این کار برای عدم رای گیری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) انجام شد. علیرضا رحیمی در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اولین آبستراکسیون (نصاب شکنی) در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دوره دهم مجلس توسط مخالفان برجام رقم خورد. در لحظه رای گیری برای کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم با آبستراکسیون، پنج نفر از اعضا رای گیری انجام نشد. 14 عضو آماده اعلام رای مثبت به کنوانسیون بود و 14 عضو هم غایب بودند.» مجلس در هفته گذشته وارد بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم شد که به دلیل مخالفت تعدادی از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی و راه انداختن جنجال در مجلس و در نهایت با نظر رئیس مجلس و رای نمایندگان، این لایحه به کمیسیون امنیت ملی برای بررسی بیشتر ارجاع شد چون کمیسیون امنیت ملی هیچ گزارشی در مورد این لایحه به مجلس ارائه نداده بود. رئیس مجلس تاکید کرده بود که کمیسیون امنیت ملی هر چه سریع تر گزارش خود را به صحن علنی ارائه کند تا مجلس وارد بررسی کلیات و جزئیات این لایحه شود. با آبستراکسیون مخالفان لایحه دولت به نظر می رسد این عده قصد دارند تا کار بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را بیش از این به تعویق بیندازند.

از سوی دیگر نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به ایسنا گفت که قرار شد روز سه شنبه جمع بندی نهایی اعضای کمیسیون در باره این لایحه صورت گیرد و گزارش به هیات رئیسه ارسال شود، با این تاکید که باید شرایط مورد نظر به لایحه افزوده شود.

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه هم دیروز میهمان این کمیسیون بود. نقوی به نقل از عراقچی گفت: مذاکرات با اروپایی ها مطابق روال قبل ادامه یافته و ما همچنان جدیت آنها را در حفظ برجام می بینیم ولی اینکه توانایی این کار را داشته باشند، به ارزیابی ما نیازمند است.