آرشیو دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۳۹
خبر
۲

آخرین وزن کشی ها برای انتخابات هیات رئیسه مجلس

دنیای اقتصاد: دو روز مانده تا سومین دوره انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم، همه چیز از عزم محمدرضا عارف برای رقابت با علی لاریجانی رئیس مجلس برای کسب کرسی ریاست حکایت می کند. آن طور که از جمع بندی نشست فوق العاده دیروز فراکسیون امید نیز برمی آید، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس به عنوان گزینه فراکسیون امید برای ریاست مجلس انتخاب شده است.

از آن سو خبرها از تلاش فراکسیون مستقلین ولایی (اصولگرایان معتدل) برای ارائه فهرستی واحد در انتخابات هیات رئیسه از هر سه فراکسیون مجلس و البته اتفاق نظر روی ادامه ریاست علی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی حکایت می کند. این خبری است که روز گذشته مهرداد بائوج لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی در گفت وگو با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد و گفت: در جلسه صبح دیروز فراکسیون قرار شد اگر سایر فراکسیون ها از جمله فراکسیون های امید و اصولگرایان تفاهم داشته باشند یک فهرست واحد برای انتخاب هیات رئیسه ارائه کنیم.

وی ادامه داد: ترکیبی نیز مشخص شده است که براساس آن از فراکسیون مستقلان ولایی، خود من و آقای نعمتی و از فراکسیون امید نیز آقای وکیلی به عنوان نماینده انتخاب شدند. نماینده مردم لنگرود اظهار کرد: هدف ما این است که با ارائه فهرست واحد، دیگر شاهد اتفاقاتی مانند آنچه در سال گذشته رخ داد نباشیم یعنی تنها هر کسی که در فهرست قرار دارد حق کاندیدا شدن در صحن علنی را داشته باشد. وی تاکید کرد: تا اینجای کار روی ریاست آقای لاریجانی همگی اتفاق نظر داریم، یعنی ما با فراکسیون به تفاهم خواهیم رسید که ریاست آقای لاریجانی را قطعی بداند. همچنین به گزارش «ایسنا» لاهوتی لاریجانی را خط قرمز فراکسیون توصیف کرد. سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی اظهار کرد: نگاه ما این است که آقای لاریجانی تاکنون مجلس را خوب اداره کرده است و این دو سال نیز ریاست خود را استمرار دهد. البته عارف و لاریجانی تنها گزینه های ریاست مجلس نیستند. فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) که ریاست آن را حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان برعهده دارد، از حاجی بابایی به عنوان یکی از گزینه های ریاست بر مجلس رونمایی کرده است. با تمام اینها به نظر می رسد که رقابت اصلی میان محمدرضا عارف و علی لاریجانی برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس باشد.