آرشیو دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۷۹۱
ایران زمین
۱۹

تامین تنها 5 درصد آب شرب بوشهر از آب شیرین کن ها

فرح خادم المله

- در حال حاضر روزانه 20 هزار مترمکعب آب مورد نیاز شرب استان بوشهر از طریق آب شیرین کن ها تامین می شود و با فعال شدن چند آب شیرین کن دیگر استان که در حال ساخت هستند تا پایان سال آینده روزانه 97 هزار مترمکعب آب مورد نیاز این استان از آب شیرین کن ها تامین خواهد شد.

«شاپور رجایی» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهر در گفت و گو با «ایران» اظهارداشت: در حال حاضر تنها 5 درصد آب شرب مورد نیاز استان از طریق آب شیرین کن ها تامین می شود که تا پایان سال آینده این میزان از 30 درصد می گذرد. با برنامه ریزی های کارشناسی و اجرایی صورت گرفته تا افق 1404 بیش از 45درصد آب شرب را از طریق آب شیرین کن ها تامین خواهیم کرد.

گفتنی است، تا پایان برنامه ششم توسعه باید 30 درصد آب آشامیدنی مورد نیاز استان های ساحلی از آب شیرین کن ها تامین شود.

رجایی با اشاره به اینکه بیش از 60درصد آب آشامیدنی بوشهر از طریق سد کوثر تامین می شود، افزود: در حال حاضر 55 درصد حجم مخزن این سد خالی است که البته اولویت ما تامین آب شرب و سپس دیگر مصارف مانند کشاورزی و صنعت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهرخاطرنشان کرد: با توجه به افت شدید آب های زیر زمینی در استان بوشهر با مشکلات بزرگی در تامین آب کشاورزی روبه رو هستیم. علاوه بر آب های زیرزمینی بخشی از آب ذخیره شده سد شهید دلواری برای کشاورزی استفاده می شود که متاسفانه در حال حاضر 16 درصد حجم سد پر شده و به همین دلیل ما در سال آبی جاری تنها می توانیم 30 درصد حقابه نخیلات و باغ هایی را که از حقابه این سد استفاده می کنند تامین کنیم.

به گفته وی از آنجا که نخیلات و باغ های استان بوشهر بیشتر به صورت غرقابی آبرسانی می شوند با همکاری سازمان جهاد کشاورزی بوشهر طرح «تحول کشاورزی دشتستان» در دست اجراست تا به مرور این اراضی کشاورزی از طریق لوله تامین شود تا از هدر رفت آب جلوگیری و زمینه صرفه جویی آب فراهم شود.