آرشیو دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۱۷
دانش
۱۳

در نتیجه مطالعات محققان دانشگاه کردستان ابداع شد

آپتا حسگر تشخیص سرطان تخمدان

محققان دانشگاه کردستان موفق به ساخت آزمایشگاهی آپتاحسگری شده اند که می تواند بروز سرطان تخمدان را در مراحل ابتدایی و تنها از طریق بررسی نمونه خون افراد تشخیص دهید.

به گزارش جام جم و به نقل از ستاد ویژه فناوری نانو، این آپتاحسگر طراحی ساده ای داشته و از دقت و صحت و عملکرد بالایی برخوردار است.

به گفته دکتر عبدا... سلیمی، عضو هیات علمی گروه شیمی تجزیه دانشگاه کردستان هدف از انجام این کار، دستیابی به روشی با حساسیت و گزینش پذیری بالا برای تشخیص این بیماری در مراحل اولیه ابتلا بوده است. سلیمی در معرفی آپتاحسگر طراحی شده گفت:در این کار تحقیقاتی، تلاش شده است برای آشکارسازی بدون نیاز به برچسب و اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی سرطان تخمدان 125 (CA125)، در برابر سایر آنتی ژن های مشابه موجود در محیط سرم خون، یک آپتاحسگر بسیار حساس و انعطاف پذیر مبتنی بر ترانزیستور اثر میدان طراحی شود و مورد بررسی قرار گیرد. این آپتاحسگر از نانوورقه های اکسید گرافن احیا شده روی فیلم پلیمر انعطاف پذیری از جنس پلی متیل متااکریلات ساخته شده است.وی عنوان کرد:همچنین سعی شده است حساسیت آپتاحسگر در حدی باشد که بتوان غلظت آنتی ژن تولید شده در نمونه های سرطانی را در مقادیر بسیار کم و در محدوده خطی وسیع اندازه گیری کرد؛ زیرا هر چه سرطان زودتر تشخیص داده شود، برنامه های درمانی و جلوگیری از انتشار آن موفقیت آمیزتر خواهد بود.

به گفته سلیمی، طبق نتایج حاصل شده این آپتاحسگر، تشخیص سریع نشانگر مرتبط با سرطان تخمدان را با دقت و حساسیت بالا در مراحل اولیه ابتلا امکان پذیر می سازد. در واقع آپتاحسگر پیشنهادی، قابلیت اندازه گیری در محدوده خطی گسترده و حد تشخیص پایینی داشته است. همچنین کارایی آن برای آنالیز این نشانگر سرطانی در نمونه های بالینی و مایعات بیولوژیکی مورد ارزیابی قرار گرفته است. گفتنی است پس از بررسی آزمایشگاهی زیست حسگر ساخته شده، صحت نتایج به دست آمده برای اندازگیری آنتی ژن CA125در نمونه های سرم خون حاوی این آنتی ژن، از روش استاندارد الایزا مقایسه و صحت نتایج تائید شد.