آرشیو شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۴۳
خبر
۶

اکونومیست در سرمقاله خود تحلیل کرد: خطر سوء استفاده از نظارت دیجیتال

دنیای اقتصاد: شماره این هفته نشریه اکونومیست دو سرمقاله دارد که از این میان یکی مختص قاره اروپا و دیگری ویژه آسیاست. سرمقاله اروپایی این شماره اکونومیست به وضعیت ایتالیا پرداخته است و با اشاره به اینکه این کشور در نهایت قادر خواهد بود راه فراری برای مشکلات جاری خویش بیابد، چشم انداز درازمدت آن را نگران کننده تر دانسته است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، سرمقاله آسیایی اکونومیست اما به نظارت های دولت چین بر حوزه فناوری اختصاص یافته است. اکونومیست با اشاره به اینکه حالا دولت چین قادر است اطلاعات بیشتری را با سهولت بیشتری نسبت به قبل گردآوری کند، هشدار داده است که نباید خطرات این موضوع را دست کم گرفت.

اکونومیست نوشت: آنها در حال تماشای شما هستند. وقتی به سر کار می روید، دوربین های مداربسته از شما فیلم می گیرند و بیش از پیش چهره شما را شناسایی می کنند. اگر در خارج از شهر رانندگی کنید، دوربین هایی که قادر به خواندن پلاک خودرویتان هستند، از مسافرت شما عکس می گیرند. گوشی همراهتان به طور دائم ردپایی دیجیتال از شما برجای می گذارد. در خلوت خانه خود وبگردی می کنید و عملکردتان ثبت می شود و مورد تحلیل قرار می گیرد. نتیجه همه این داده ها می تواند چنان در کنار هم قرار گیرد که فیلمی از لحظه لحظه زندگی شما را به ثبت برساند. بنا به عقیده اکونومیست تحت حکومت اقتدارگرا همچون چین، نظارت دیجیتال یک دولت پلیس کثیف به یک نظارت هولناک بدل می شود. به ویژه آنکه در منطقه غربی شینجیانگ، حکومت چین از هوش مصنوعی و نظارت همگانی به عنوان ابزاری برای کنترل میلیون ها «اویغور» استفاده می کند. این اقلیت را مسلمانانی تشکیل می دهند که به زبان ترکی تکلم می کنند.