آرشیو یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۷۹۶
ماه مهر
۱۱
یادمان های معنوی

نمونه بارز یک روحانی مردمی

مرتضی نجفی قدسی

یک شخص روحانی که وظیفه هدایت دینی و معنوی مردم را برعهده دارد باید به فرموده حضرت امام(رض) زی طلبگی داشته باشد، یعنی ساده زیستی مبنای زندگی او باشد و از تجملات بپرهیزد و دنیا گرا نباشد و خلاصه سطح زندگی اش با مردم معمولی یکسان باشد. اگر مردم را به انجام کارهای خیر و نیک دعوت می کند، خود نیز الگوی عملی برای گفتارش باشد، اگر مردم را براستی و صداقت و پاکی فرامی خواند خودش نیز عامل همه اینها باشد و خلاصه مردم تمام کمالات را در زندگی و رفتار و کردار او ببینند.

مسلما چنین روحانی در دل مردم جا بازمی کند و مردم مطیع او خواهند بود و می بینند که حرف هایش صرفا لقلقه زبان نیست بلکه خودش آیینه تمام نمای فضائل و مکارم اخلاق است. مرحوم حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی(ره) نمونه بارز و واقعی یک روحانی مردمی و متخلق به اخلاق اسلامی بود و همین خصایص، محبوبیت ایشان را در بین آحاد مردم نسبت به دیگران بسیار بیشتر کرده بود.

شیوه گفتاری ایشان در منابر بسیار دلنشین و قابل استفاده بود، از به کار بردن کلمات صعب و سنگین خودداری می کرد و اگر آیه و حدیثی را قرائت می کرد معنای آن را به طور واضح برای مردم بیان می کرد و در حقیقت مطلب را برای آنان حلاجی می کرد تا بتوانند درک کنند. آیات و روایات را برنامه ریزی شده و با حساب و کتاب و با موضوع بندی در سخنرانی ها استفاده می کرد. مسجد و منزل این روحانی خدوم و خدمتگزار همیشه پر از مراجعانی بود که با امید حل مشکلاتشان آمده بودند و اغلب آنها هم نتیجه می گرفتند، شاید هزاران نفر که در زندگی زناشویی یا خانوادگی دچار اختلافات می شدند به جای اینکه به دنبال دادگاه های حل اختلاف بروند به منزل ایشان یا دفترشان که در همانجا در نزدیک مسجدشان در خیابان غیاثی در نزدیکی میدان خراسان تهران بود، رجوع می کردند و این روحانی با اخلاق و اندیشمند با بیان شیرینش زندگی آنها را دوباره می ساخت و در اثر کلام این بزرگوار سال ها با صلح و صفا به زندگی خود ادامه می دادند.