آرشیو شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۲۳
حوادث - اخبار کشور
۱۱

4 صیاد سیستان و بلوچستانی در بند دزدان سومالی آزاد شدند

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: چهار صیاد اهل شهرستان ساحلی کنارک در جنوب این استان که بیش از سه سال در بند دزدان سومالی بودند، صبح روزپنجشنبه آزاد و به کشور ایران اسلامی بازگشتند.

هدایت الله میرمرادزهی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در سالهای اخیر تعداد زیادی از صیادان توسط دزدان دریایی ربوده شده اند.

وی افزود: از سال 1394 تعداد 20 صیاد منطقه بلوچستان در بند دزدان سومالی بودند که هم اینک چهار نفر به نامهای مسعود بلوچی، شیر محمد تابه زر، احمد بلوچی و آدم بلوچی آزاد و به تهران رسیدندکه با استقبال وزیر اطلاعات و خوشحالی مردم استان سیستان و بلوچستان همراه بود.

وی ادامه داد: 16 صیاد دیگر هم اکنون در اختیار سفارت ایران در نایروبی هستند که در روزهای آینده بوسیله یک فروند لنج به میهن باز خواهند گشت.

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: صیادان منطقه بلوچستان برای انجام صید به آب های فراساحلی می روند که برخی مواقع گرفتار دزدان دریایی سومالی می شوند.

میرمرادزهی از همکاری و پیگیری های مستمر وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان شیلات ایران، وزیر خارجه، استانداری، دستگاه های امنیتی و قضایی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی و مردم محلی برای آزادی صیادان کنارک و چابهار قدردانی کرد.

نماینده مردم چابهار، کنارک، قصرقند و نیکشهر گفت: خانواده صیادان در بدترین شرایط روزگار را سپری کرده اند که نیاز است از سوی دولت کمک شوند.

عبدالغفور ایران نژاد خواستار کمک بلاعوض و جبران خسارت به صاحبان لنج و صیادان از سوی دولت شد.

از فروردین سال 1394 تعداد دو فروند لنج «جابر و سراج» به ناخدایی یونس پاره جو و جمال الدین دهواری به همراه ملوانان و صیادان در دام دزدان دریایی سومالی گرفتار شدند و بعد از چند ماه تعداد هشت نفر از این صیادان به علت گرسنگی و شکنجه های جسمی دزدان دریایی سومالیایی کشته شده، چهار نفر از آنان به کمک دولت سومالی موفق به فرار و یک نفر نیز به تنهایی از دست دزدان دریایی فرار کرد که بعد از چند روز پیاده روی به وسیله دولت سومالی به ایران بازگشت.

دزدان دریایی بارها از طریق واسطه ها در کشورهای حوزه خلیج فارس برای آزادی ملوانان اسارت گرفته شده درخواست پول کرده بودند که به گفته برخی منابع محلی در چند مورد نیز صاحبان لنج ها چندین هزار دلار تحویل داده اند.