آرشیو شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۳
دانش
۱۳

استفاده از اوریگامی دی ان ای برای افزایش قدرت تفکیک تصویربرداری

هنر اوریگامی در علوم زیستی

محققان آلمانی با استفاده از اوریگامی DNA و آغشته کردن رشته ها به رنگ، روشی ابداع کردند که امکان افزایش قدرت تفکیک تصویربرداری از ساختارهای زیستی را فراهم می کند.

به گزارش جام جم و به نقل از ستاد ویژه فناوری نانو، یک گروه تحقیقاتی به رهبری رالف جونگمن از دانشگاه LMU مونیخ مقاله ای در نشریه nature commiunications به چاپ رساندند که در آن از اوریگامی DNA برای بهبود تصویربرداری استفاده شده است.

با استفاده از این روش محققان می توانند با قدرت تفکیک بالا از ساختارهای مختلف تصویربرداری کنند. در اوریگامی DNA از رشته های تا خورده DNA برای ایجاد ساختارهای پیچیده تر استفاده می شود. در این روش، رشته های کوتاه برای ایجاد ارتباط و پیوند میان رشته های بزرگ استفاده می شوند. رشته های کوتاه و بلند به گونه ای طراحی شده اند که بسادگی بتوانند رشته های مکمل خود را در محیط پیدا کنند و به آنها متصل شوند.

ماکسیمیلیان استراس از محققان این پروژه می گوید: در این پژوهش ما از خودآرایی رشته های DNA استفاده کردیم تا ساختارهای مستطیلی صاف ایجاد شود. این ساختارها به عنوان واحدهای سازنده اوریگامی به کار می روند. این گروه با استفاده از این روش، ساختارهای اوریگامی شده ای موسوم بهDNA-PAINT ساختند که می توانند قدرت تفکیک را در تصویربرداری افزایش دهند. استراس می افزاید: ما اکنون می توانیم تمام قطعات ساختار اوریگامی را تصویربرداری کنیم و نشان دهیم که چگونه به هم متصل شده اند. در این روش، از برهمکنش DNA-DNA استفاده شده است. رشته های کوتاه به مولکول های رنگ و در ادامه به رشته های مکمل خود متصل می شوند. با استفاده از روش DNA-PAINT می توان نانوساختارهای DNA را به تصویر کشید.