آرشیو یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۷۹۸
فن آوری
۸
قاب فناوری

تغییر رنگ لباس به کمک فناوری

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی پارچه هوشمندی را طراحی کرده اند که کاربر با فشار یک دکمه روی یک اپلیکیشن، قادر خواهد بود رنگ لباس خود را به دلخواه تغییر دهد. این فناوری می تواند انقلابی بزرگ را در دنیای مد ایجاد کند.

به گزارش «ایران آنلاین»، این پارچه هوشمند با استفاده از یک برنامه کنترل شده، تغییر رنگ می دهد و می توانید رنگ لباس خود را به عنوان مثال به صورتی یا آبی تبدیل کنید یا اگر به طرح ویژه ای علاقه دارید لباس خود را به راه راه و... تبدیل کنید. درواقع در این پارچه هوشمند فیبر نوری ظریفی بافته شده است که می تواند رنگ پارچه را تغییر دهد.

این فیبر نوری با ظرافت خاصی در تار و پود پارچه بافته شده است به گونه ای که با چشم غیرمسلح نمی توان وجود فیبر یا سیم را در پارچه مشاهده کرد. در حال حاضر به کمک این پارچه، یک کیف طراحی شده است که به کمک اپلیکیشن ویژه ای می توان رنگ دلخواه را انتخاب کرده و رنگ کیف را تغییر داد. محققان در حال رایزنی با طراحان مد و لباس در حوزه گسترش این طرح و به کارگیری آن در تغییر رنگ لباس ها و همچنین جذاب تر کردن رنگ نورها و نازک کردن سطح پارچه هستند.

پیش از این نیز فناوری در عرصه مد و پوشاک به کار گرفته شده بود به عنوان مثال سامسونگ کت و شلواری طراحی کرده که قادر است گوشی را باز کند و همچنین تاکنون کفش های ورزشی ای تولید شده اند که می توانند تلویزیون را خاموش کنند.