آرشیو دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۰۷
صفحه آخر
۱۶
در همین حوالی

داستان توسعه در ایران

مصطفی ایزدی

در بهار سال جاری کتابی به بازار نشر عرضه شد که تصویری از فعالیت دولت های ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از امیر کبیر تا پایان رژیم پهلوی در امر توسعه را نشان می دهد. این کتاب، دفتر نخست ازیک مجموعه چند جلدی است.

گروه مهندسی خرد، در یک اقدام پسندیده، گروهی از نخبگان آشنا به امور اقتصاد، سیاست و توسعه را در اتاق فکر خود گرد آورد تا به بررسی موضوع توسعه در ایران از گذشته تا امروز بپردازند و از جمع بندی آن، با نگرشی جامع به آینده، پیشنهادهای خود را عرضه کنند. این گروه اندیشمند نیز چنین کردند و با پژوهشی در خور توجه، به تهیه یک متن قابل استفاده همت کردند.

کتاب «داستان توسعه در ایران، از صدارت امیر کبیر (1227) تا پیروزی انقلاب اسلامی (1357)» که بخشی از این پژوهش گروهی را در اختیار علاقه مندان می گذارد، نگاهی دارد به تاریخ سازندگی کشورمان در دوران معاصر ایران.

این کتاب با پیشگفتاری از گروه مهندسی خرد و مقدمه ای از دکتر محمد ابراهیم محجوب آغاز و در 7 فصل با عناوین: «نخستین نشانه های توسعه»، «شکل گیری و زیر ساخت های اولیه توسعه»، «ورود به اقتصاد برنامه ریزی شده»، «تثبیت برنامه ریزی و ورود به دنیای صنعتی»، «ورود تکنوکرات ها به عرصه توسعه»، «اوج توسعه و شکوفایی اقتصاد»، «بلندپروازی و انفجار» به عرضه تتبعات اعضای اتاق فکر فوق الذکر تبدیل شده است.

دفتر نخست «داستان توسعه در ایران» را انتشارات لوح فکر در 425 صفحه، با جلد گالینگور و بهای 38000 تومان به دست اهل مطالعه رسانده است.