آرشیو دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۵
جامعه
۱۵
یادداشت

نگاه تابستانی پلیس بر جاده ها

تقی مهری

طرح تابستانی پلیس راهور درجاده های کشور از 24 خرداد آغاز می شود و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت. این طرح همزمان با تعطیلات عید سعید فطر و با هماهنگی همه دستگاه های امدادی و خدماتی اعم از هلال احمر، اورژانس و امداد خودرو اجرا می شود. در اجرای این طرح پلیس همچون سال های گذشته خط قرمزهایی مثل سرعت و سبقت غیرمجاز و صحبت با تلفن همراه را در نظر گرفته است.

همچنین ارتکاب دو تخلف حادثه ساز همزمان نیز ازجمله مواردی است که علاوه بر اعمال قانون و جریمه سبب توقیف خودروها می شود و مرتکبان چنین تخلفاتی از ادامه سفر باز خواهند ماند.

تابستان 96 براساس آمار پزشکی قانونی 4939 نفر جان خود را از دست دادند که بیش از 73درصد آنها درجاده های برون شهری جان باختند. بنابراین تمرکز پلیس در تصادفات برون شهری و همچنین تسهیل تردد در شهرهای مسافرپذیر خواهد بود بویژه این که براساس آمار سال گذشته 66 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ داده است.

بیشترین علت تصادفات نیز سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، بی توجهی به جلو و خواب آلودگی بوده که 78 درصد علل وقوع تصادفات را به خود اختصاص داده است.

این موضوع زمانی جدی تر می شود که بدانیم سال گذشته ماهانه 1350 نفر جان خود را از دست داده اند و درتابستان این رقم به 1646 نفر رسیده است. همچنین سال گذشته روزانه بیش از 44 نفر جان خود را از دست داده اند که در تابستان به 53 نفر رسیده است بیشترین آمار جانباختگان نیز متعلق به شهریورماه با 1746 مورد فوتی بوده است.