آرشیو سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۰۰
ایران زمین
۱۹

احداث سه آبگذر در خاکریز دریاچه ارومیه برای کاهش تبخیر

خاکریز 14 کیلومتری ایجاد شده در وسط دریاچه ارومیه در اواخر دهه 50 شمسی روند تبخیر آب را شدت بخشیده و بستر چرخشی آب شمالی - جنوبی دریاچه را مختل کرده است.

«فرهاد سرخوش»، رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه دانشگاه تبریز طرح مطالعاتی چرخش آب در دریاچه ارومیه را برعهده گرفته، اضافه کرد: طبق این مطالعات 3 آبگذر در خاکریز 14کیلومتری به سمت آذربایجان غربی باید ایجاد شود که به محض تامین اعتبار عملیاتی می شود.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در احیای دریاچه ارومیه تبخیر بالای آب در فصل گرماست، بیان کرد: دریاچه ارومیه یک حوضه آبریز بسته است و در فصل تابستان ورودی آب ندارد؛ حجم قابل توجهی از آب آن نیز در فصل گرما به دلیل سکون تبخیر می شود. پل میانگذر دریاچه ارومیه در روند خشک شدن این دریاچه بی تاثیر بوده زیرا این پل روی شمع هایی خاص بنا شده و مداخله ای در چرخش آب دریاچه ندارد.

سرخوش، حجم آب دریاچه ارومیه را 2میلیارد و 23 میلیون مترمکعب اعلام واضافه کرد: وضعیت فعلی نگین آبی آذربایجان امیدبخش است.

خاطرنشان می شود، پس از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه مساحت نگین آبی آذربایجان یکهزار و 852 کیلومترمربع افزایش یافته و به 2 هزار و 402کیلومتر مربع رسیده که این آمار نشانگر 4.3 برابر شدن سطح دریاچه است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است در مدت 10سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 80 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80درصد از مساحت آن خشک شد.