آرشیو سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۶
زندگی
۱۱

پیش دبستانی در دبستان یا مهدکودک؟

صدور مجوز دوره پیش دبستانی توسط بهزیستی یا آموزش و پرورش، مدت هاست به مناقشه ای بین این دو نهاد تبدیل شده است، همین مناقشه باعث سرگردانی خانواده های زیادی شده است.

خانواده هایی که فرزند شش ساله دارند و نمی دانند برای دوره پیش دبستانی، او را در مهدکودک ثبت نام کنند یا مدرسه. با این حال حبیب ا... مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این که آیین نامه مشترک بین سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش درباره مهدهای کودک هنوز آماده نشده است، می گوید: مهدهای کودک می توانند مانند سابق، کودکان زیر سن دبستان را پذیرش کنند و هیچ محدودیتی برای آنان وجود ندارد. حبیب ا... مسعودی فرید در ادامه با اشاره به این که نگهداری و رسیدگی به کودکان برای رشد همه جانبه آنها موضوعی جدا از موضوع پیش دبستانی است، می افزاید: در حال حاضر مقطع پیش دبستانی در کشور ما اجباری نیست. این در حالی است که اجباری شدن این مقطع خواسته ماست تا دسترسی به آن برای همه فراهم شود.

مسعودی فرید در ادامه روی موضوع اجباری بودن دوره پیش دبستانی دست می گذارد و می گوید: وقتی مقطع پیش دبستانی در کشور اجباری نیست خانواده هایی که توان مالی دارند این هزینه را پرداخت می کنند و آنها که توان مالی ندارند، از آن صرف نظر می کنند. پس ما با برنامه ریزی هایمان باعث می شویم شکاف طبقاتی بیشتر شود؛ در حالی که ادعا می کنیم باید شکاف ها کم شود.