آرشیو سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۶
ایران
۱۴

تخریب منابع طبیعی هرمزگان در سکوت مسئولان

کلاه رستم هرمز را باد برد!

طی یکی دو هفته اخیر تعدادی ماشین آلات سنگین در حال تخریب و برداشت سنگ از کوه سفید مشهور به کوه کلاه رستم در جزیره هرمز بوده اند که البته این عملیات روز شنبه با اعتراض نهادهای مدنی و مردم منطقه متوقف شد؛ هرچند این توقف به معنا منتفی شدن پروژه توسعه اسکله این جزیره نیست.

این درحالی است که مسئولان استانی و بویژه مسئولان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی عملا هیچ واکنشی به تخریب این جاذبه گردشگری هرمز نشان نداده اند.

گفته شده که اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با هدف توسعه اسکله جزیره هرمز از کوه سفید مشهور به کوه کلاه رستم سنگ استخراج می کرده است.

اما پس از انتشار خبر تخریب کوه کلاه رستم، مجید وفادار، مدیرکل محیط زیست هرمزگان می گوید: براساس قانون سازمان صنعت و معدن هیچ الزامی برای استعلام از محیط زیست نداشته و اکنون هم مجوزی از اداره کل محیط زیست برای احداث معدن اخذ دریافت نکرده است.

احمد نادعلیان، فعال مدنی با اشاره به این که جزیره هرمز در دهه گذشته به سمت توسعه گردشگری و پذیرش گردشگر سوق پیدا کرده، به اسکان نیوز گفته اولین جاذبه گردشگری این جزیره، کوه ها، صخره ها و خاک های رنگی است. چهار کوه کلاه رستم، اسب رستم، گهواره رستم و خرمن رستم و در نزدیکی این کوه ها محلی به اسم مقام خضر (موکل دریا) وجود دارد که به نوعی این صخره ها دارای قداست و نوعی سابقه اسطوره ای فرهنگی بوده و از نظر زیبایی شناسی دارای اهمیت است. به گفته این فعال مدنی، جزیره هرمز دارای 7 هزار جمعیت است، که تعدادی از ساکنان آن به شغل صیادی فصلی مشغول و تعداد زیادی هم بیکار هستند. این درحالی است که به واسطه توسعه گردشگری حدود 400 راننده در منطقه فعالیت دارند و ده ها سفره خانه و خانه های بوم گردی در فصل گردشگری پذیرا گردشگران است و اکنون مردم منطقه نگرانند که با برداشت از این کوه عملا جاذبه های گردشگری جزیره از بین می رود.

کوه رستم و سه کوه دیگر جزیره هرمز به عنوان منابع و میراث طبیعی باید مورد حفاظت قرار بگیرد و اکنون این سوال وجود دارد که چرا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان نسبت به ثبت ملی و حراست از این محل اقدامی نکرده است.

هرمز نام بندری معتبر در مصب رود میناب با خلیج فارس بوده است. شهر میناب کنونی روی خرابه های این بندر ساخته شده است.