آرشیو یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۰۳
جهان
۲۰
خاورمیانه

حمایت 6/6 میلیون دلاری کاخ سفید از کلاه سفیدهای سوریه

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا با اختصاص 6 میلیون و 600 هزار دلار، بودجه برای کلاه سفیدهای سوریه موافقت کرد. کلاه سفیدها درقالب نیروهای امدادی در مناطقی که عمدتا مخالفان سوریه مستقر هستند، فعالیت می کنند. اما در نوع فعالیت آنها شک و تردیدهای زیادی وجود دارد و گفته می شود آنان مرتبط با گروه های تروریستی هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در حالی که دولت ترامپ اخیرا اعلام کرده بود، به دلیل طرح شبهات موجود درباره نوع فعالیت کلاه سفیدها تامین هزینه آنان را متوقف کرده است، «هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه امریکا با انتشار بیانیه ای از حمایت امریکا از کلاه سفیدها خبر داد و اعلام کرد: رئیس جمهوری امریکا با بودجه کمکی 6.6 میلیون دلاری به این گروه که مدعی است یک نهاد امدادرسان غیروابسته است، موافقت کرده است. در بیانیه کاخ سفید آمده است: دولت امریکا شدیدا حامی کلاه سفیدهایی است که از زمان آغاز جنگ در سوریه بیش از 100 هزار زندگی را نجات داده اند. این مبلغ به نفع «مکانیسم مستقل بین المللی و بی طرف سازمان ملل» است که مسئول تحقیق و رسیدگی به جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی و نسل کشی در سوریه است.

کلاه سفیدها در زمانی که مبالغ کمک به آنها هم مسدود شده بود مبلغ 33میلیون دلار از امریکا گرفتند. سازمان تروریستی کلاه سفیدها سال 2013 میلادی در ترکیه با کمک های مالی امریکا و انگلیس شکل گرفت و حوزه کاری آنان در مناطق تحت سلطه گروه های تروریستی تعیین شد. حدود 3000داوطلب در این گروه که به نوعی وظایف آتش نشانی و هلال احمر سوریه را در مناطق تحت کنترل شورشیان برعهده دارد، فعال هستند. اما دولت های روسیه و سوریه کلاه سفیدها را متهم می کنند که با کمک شورشیان تندرو سوریه علیه دمشق پرونده سازی می کنند.