آرشیو یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۲۹
حوادث - اخبار کشور
۱۱

توصیه وزارت بهداشت در مورد تغذیه روزه داران بعد از ماه رمضان

غذاهای حجیم، سنگین پرچرب و سرخ شده مصرف نکنید

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: باید حداقل تا یک هفته بعد از ماه رمضان از خوردن غذاهای حجیم و سنگین، پرچرب و سرخ شده جلوگیری شود.

زهرا عبدالهی درخصوص تغذیه صحیح بعد از ماه مبارک رمضان به پایگاه خبری وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه در طول ماه مبارک رمضان، برنامه منظمی برای تغذیه وجود داشته و ریزه خواری در این ماه کمتر بوده است، بنابراین بهتر است این عادت غذایی بعد از ماه رمضان هم ادامه یابد، چراکه خوردن تنقلات بیش از حد و ریزه خواری در تمام ساعات روز، موجب افزایش وزن می شود.

عبدالهی با تاکید بر اجتناب از ریزه خواری، تنقلات و دم به دم خوردن، اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان، دستگاه گوارش به دلیل نخوردن در ساعات طولانی در حال استراحت بوده، بنابراین باید حداقل تا یک هفته بعد از ماه رمضان از خوردن غذاهای حجیم و سنگین، پرچرب و سرخ شده جلوگیری شود و غذاهای کم ادویه، بدون چربی و سرخ شده و کم حجم، بخار پز و آب پز شده مصرف شود تا مشکلات گوارشی که عمدتا به صورت سوء تغذیه و سوء هاضمه بروز می کند، اتفاق نیفتد.

عبدالهی همچنین بر لزوم استفاده از میان وعده های سالم تاکید کرد و افزود: توصیه ما این است که در میان وعده ها از سبزیجات و میوه استفاده و مواد خوراکی که ارزش غذایی بالایی دارند، مصرف شوند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است برخی از افراد در ماه مبارک رمضان دچار کمبود وزن شده باشند، ادامه داد: لازم است این افراد بعد از این ماه، برنامه غذایی متنوع و متعادل داشته باشند و به میزان لازم و کافی، سبزی، میوه و مایعات مصرف کنند تا وزن از دست رفته آنها جبران شود و دچار سوء تغذیه و مشکلات تغذیه ای نشوند.