آرشیو یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۳۵۷
بازار دیجیتال
۲۶

نورسیده

کوچک ترین رایانه جهان ساخته شد

مهر: محققان دانشگاه میشیگان رکورد ساخت کوچک ترین رایانه جهان را شکسته و نمونه ای عملیاتی به طول 3/ 0 میلی متر ساخته اند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، دانشگاه میشیگان رکورد شرکت آی بی ام برای ساخت کوچک ترین رایانه جهان را شکست. آنها رایانه ای را با طول 3/ 0 میلی متر ساخته اند. به گفته محققان این میکرو درایو از یک دانه برنج کوچک تر است. البته محققان دانشگاهی مطمئن نیستند که بتوان این دستگاه را رایانه خواند، زیرا به محض قطع برق تمام برنامه نویسی و تاریخ های آن پاک می شود.

دیوید بلائو محقق ارشد پروژه ساخت این سیستم می گوید: هنوز مطمئن نیستیم که بتوان این دستگاه ها را رایانه نامید. این دستگاه ها حداقل قابلیت عملکرد لازم را دارند. به هرحال آی بی ام در ماه مارس این رایانه یک در یک میلی متری را به عنوان Think2018 رونمایی کرد. قبل از آن کوچک ترین رایانه جهان یک دستگاه Michigan Micro Mote در ابعاد 2 در 2 در 4 میلی متر بود که قابلیت حفظ برنامه و اطلاعات حتی هنگام خاموش بودن را داشت. اما دستگاه جدید دانشگاه یک دهم رایانه آی بی ام و چنان کوچک است که حتی آنتن های رادیویی معمول را نیز ندارد. در عوض اطلاعات را به وسیله نور دریافت و منتقل می کند. همچنین یک ایستگاه کوچک، نور را برای برنامه ریزی و دریافت اطلاعات فراهم می کند.

بلائو در این باره می گوید: ما به طور کلی باید با روش هایی جدید مدار را طراحی می کردیم که به برق کمتری نیاز داشته باشد و همزمان قابلیت تحمل نور را نیز داشته باشد. نور منتشر شده از دستگاه مرکزی و همچنین از ال ای دی این دستگاه کوچک، می تواند امواجی در مدارهای کوچک ایجاد کند. این دستگاه با استفاده از حسگر دقت ساخته شده است. بنابراین رایانه می تواند دما را در کوچک ترین مناطق مانند خوشه ای از سلول ها ردیابی کند و با دقت 1/ 0 درجه سلسیوس گزارش دهد. محققان امیدوارند این دستگاه را بتوان در ارزیابی درمان های سرطان و همچنین انکولوژی به کار برد، زیرا دمای تومورها بیشتر از نقاط معمولی بدن است.

گارمین ساعت های هوشمند مقاوم Fenix 5 را معرفی کرد

فارنت: گارمین، یکی از موفق ترین تولیدکنندگان تجهیزات هوشمند کنترل سلامتی و ساعت های هوشمند ورزشی به تازگی از نسل ساعت های هوشمند مقاوم Fenix 5 رونمایی کرده که قرار است با قیمت پایه 700 دلاری به بازار عرضه شود. ساعت های هوشمند مقاوم Fenix 5 شامل سه مدل Fenix 5S Plus، Fenix 5 Plus و Fenix 5X Plus می شود که برای ورزشکاران حرفه ای و آماتور مناسب است. مدل های مذکور که در واقع نسخه بهبودیافته محصولات سری Fenix 5 هستند، به صورت رسمی معرفی شدند. گارمین با اضافه کردن پسوند پلاس به نام این ساعت ها تلاش کرده است این افزایش قدرت را نشان دهد.

در کنار ارتقای سطح طراحی، مدل Fenix 5X Plus از یک باتری با عمر شارژ نهایتا 20 روزه در حالت Smartwatch mode بهره می برد؛ البته این بازه زمانی در حالت استفاده ممتد از ویژگی های GPS به 13 ساعت کاهش پیدا می کند. بر این اساس ساعت هوشمند Fenix 5 Plus در دو مدل 42 و 51میلی متری قابل سفارش است که هر دو به نمایشگری شفاف و باکیفیت تجهیز شده اند. شرکت سازنده عملکرد قابل قبول این نمایشگر در زیر نور مستقیم خورشید را تضمین کرده است. شاید جالب باشد که این محصول اولین نمونه در بین همنوعان خود است که به حسگر اکسیژن سنج خون روی مچ تجهیز شده که هنگام فعالیت در ارتفاعات بالا کاربردی خواهد بود. ساعت های هوشمند مقاوم Fenix 5 تا 100 متر در برابر نفوذ آب مقاوم هستند و قابلیت ثبت فعالیت های کاربر را همچون سایر محصولات گارمین به همراه دارند. تمام مدل های سری Fenix 5 دارای قابلیت نمایش اعلان های گوشی های هوشمند هستند. برای استفاده از این امکان باید نرم افزار GarminConnect Mobile را نصب کرد. این اپلیکیشن با اندروید و آی او اس سازگار است. در کنار ویژگی های نظارت بر سلامتی، همانند مدل Forerunner 645، این ساعت ها هم قابلیت ذخیره سازی 500 موزیک در حافظه داخلی را دارند. ساعت گارمین Fenix 5 به کمک آنتن EXO و دریافت امواج ماهواره ای، موقعیت شخص را تعیین می کند. همچنین به لطف پشتیبانی این گجت های پوشیدنی از سیستم پرداختGarmin Pay، خرید وایرلس از پایانه های مختلف امکان پذیر خواهد بود. ساعت های هوشمند جدید گارمین در نسخه هایی با پوشش PVD و فلز ضد زنگ با بند سیلیکونی یا صفحه و بند تیتانیومی قابل سفارش است.