آرشیو دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۱۸
سیاست
۲
خبر

پیشنهاد عجیب موسویان به دولت

شاید لازم باشد استعفا دهید

سیدحسن موسویان، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران (سال 82 تا 84) و پژوهشگر دانشگاه پرینستون امریکا در گفت وگو با روزنامه همشهری پیشنهاد استعفای دولت فعلی ایران را مطرح کرد و هشدار داد که استمرار وضع فعلی تا 2سال دیگر، ممکن است موجب لطمات غیرقابل جبران شود.

موسویان در پاسخ به این سوال که «به نظر شما ایران هم اکنون چه رویکردی را باید در قبال ترامپ در پیش بگیرد؟ مدارا تا اتمام دوره یا اقدام فعالانه برای فعال کردن لابی های داخل امریکا؟» گفت: تجربه برجام نشان داد که کشور ما با این شرایط داخلی، ظرفیت تصمیمات بزرگ و بن بست شکن را ندارد. برجام تصمیمی بود که همه ارکان نظام آن را تصویب کردند با وجود این، از روز اول مذاکره کنندگان متهم به خیانت شدند تا جایی که در راهپیمایی روز قدس امسال عده ای آقای دکتر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی را خائن خواندند. همه روسای سازمان های اتمی کشور های جهان را جمع کنید، مدیری ازنظر تخصص و تعهد و سلامت مثل دکتر صالحی پیدا نمی کنید. حالا وضع ما را با امریکا مقایسه کنید. ترامپ برجام را بدترین توافق تاریخ خواند و از آن خارج شد اما احدی تاکنون کمترین توهین یا اتهامی را متوجه آقای مونیز همتای امریکایی دکتر صالحی نکرده و مورد احترام کامل است. صادقانه بگویم هرتصمیم مهم در مناسبات منطقه ای و جهانی، نیازمند یک وضع داخلی منسجم و هماهنگ است. درحالی که ایران با تهدیدات فوق العاده منطقه ای و بین المللی مواجه است، جناح های سیاسی در داخل سال هاست که مشغول بریدن سر یکدیگر هستند و هر جناحی هم با بدترین تهمت ها و توهین ها، گناه مشکلات کشور را گردن دیگری می اندازد.

برای ایجاد اجماع و وحدت داخلی نیاز به درک درست از شرایط داخلی و خارجی کشور، فداکاری و ازخودگذشتگی است. با این وضع، مشکلات اقتصادی فعلی مردم و منافع کلان ملی کشور دو قربانی اصلی اختلافات فعلی جناح های سیاسی داخلی هستند. بزرگان نظام باید قبل از هرچیز دراین مورد چاره اندیشی کنند حتی به قیمت یک خانه تکانی اساسی در دولت یا حتی استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس: زیرا استمرار وضع فعلی تا 2 سال دیگر ممکن است موجب لطمات غیرقابل جبران شود.