آرشیو دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۱۸
سیاست نامه
۱۴

کتابخانه

کبوتران آوازخوان

زکریا تامر، نویسنده مشهور جهان عرب، سال ها ست که در آکسفورد زندگی می کند. داستان هایش به بسیاری زبان ها برگردانده شده و جوایز فراوانی را نصیبش کرده است. داستان های او آمیزه ای است از طنز و تراژدی، گذشته و حال، کهنه و نو، درون و برون، واقعیت و خیال که سد زمان را در هم می شکند و فضایی پر از رمز و راز و رویایی می آفریند. از این نویسنده تاکنون کتاب «پندهای ناشنیده» و «بهاری خاکستری» به فارسی منتشر شده است. «رعد» مجموعه ای از داستان های زکریا تامر، نویسنده عرب است که با ترجمه غلامرضا امامی توسط انتشارات «مروارید» منتشر شده است. از جمله داستان های این کتاب می توان به عبدالرحمن کواکبی، بندگان خدا، واپسین پرچم و... اشاره کرد.

زندگی و آثار صادق چوبک

اکثر داستان های صادق چوبک حکایت تیره روزی مردمی است که اسیر خرافه و نادانی هستند. چوبک با توجه به خشونت رفتاری ای که در طبقات فرودست دیده می شد، سراغ شخصیت ها و ماجراهایی رفت که هرکدام بخشی از این رفتار را بازتاب می دادند و به شدت به دره تاریکی می بردند. او یک رئالیست تمام عیار بود که با منعکس کردن چرک ها و زخم های طبقه رها شده فرودست نه در جست وجوی درمان آنها بود و نه تلاش داشت پیشوای فکری نسلی شود که تاب این همه زشتی را نداشت. به همین دلیل چهره کریه و ناخوشایندی که از انسان بی چیز، گرسنه و فاقد رویا ارایه می دهد، نه تنها مبنای آرمان گرایانه ندارد بلکه نوعی رابطه دیالکتیکی است بین جنبه های مختلف خشونت. «دریایی که همیشه توفانی بود» سیری است در زندگی و آثار صادق چوبک. این کتاب به قلم محمدرضا اصلانی توسط انتشارات «مروارید» منتشر شده است.

بشر حقیقی، بشریت اصیل

«برای یافتن ماهیت حقیقی و اصلی بشر نباید به آدم که همان بشر هبوط کرده است، نگاه کنیم. بلکه باید به مسیح بنگریم که در او آنچه هبوط کرد از بین رفت و آنچه اصیل بود احیا شد. ما باید با آنچه از مسیح می دانیم، معلومات خود از آدم را تصحیح و تفسیر کنیم زیرا آدم تا آنجا بشر حقیقی است که بشریت اصیل مسیح را بازتاب دهد و ناظر به آن باشد.» این بخشی از مقدمه کارل بارت است که بر کتاب خود با عنوان «مسیح و آدم» نوشته است. کارل بارت کشیش، نویسنده و محقق دینی اهل سوییس بود که اصلاحات عمده ای در پروتستانتیسم و عقاید کالوینیسم به وجود آورد و الهیات دیالکتیک را بنیاد نهاد. او را مهم ترین اصلاحگر پروتستان قرن بیستم نام نهاده اند. «مسیح آدم» با ترجمه محمد صائبی توسط انتشارات ققنوس به تازگی منتشر شده است که شامل دو بخش اصلی به ترتیب ذیل است: رساله به رومیان و مسیح و آدم است.

عرفان در مسیحیت

«درباره عرفان مسیحی» راهنمای مطالعه و پژوهش در بعضی از مهم ترین موضوعات و مسائل عرفان مسیحی است. مقالات کتاب به قلم نویسندگان صاحبنظر و همراه با کتاب شناسی غنی نوشته شده و علاقه مندان و پژوهندگان حوزه عرفان مسیحی با مطالعه آنها هم اطلاعاتی کلی و معتبر در این خصوص کسب می کنند و هم با منابع زیاد برای مطالعه و تحقیق بیشتر آشنا می شوند. «درباره عرفان مسیحی» نوشته جمعی از نویسندگان است که نام آنها عبارتند از: برنارد مک گین، آلن میچل، اندرو لاوت و شارلوت ردلر. این کتاب با ترجمه محمد صائبی توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است و از مهم ترین بخش های آن می توان به عرفان در عهد جدید، مکاشفه و تجربه دینی نزد پلوس، عرفان رهبانی و شهود، آگوستین، الهیات سلبی و ثبوتی، مارتین لوتر، عرفان به مثابه وحدت متعالی ادیان و... اشاره کرد.