آرشیو دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۳۶
ایران
۱۴
گردشگری

قنات جهانی زارچ برای بازدید گردشگران آماده می شود

قنات زارچ بیش از 80 کیلومتر طول دارد و 3000 سال قدمت، یعنی قدیمی ترین و طولانی ترین قنات جهان است. همین مشخصه ها در کنار سازه هنرمندانه و کاربری با ارزش آن باعث شد که چند سال پیش در قالب مجموعه قنات‎‎های ایران به ثبت جهانی برسد.

البته این قنات هم مثل هزاران قنات دیگر در کشورمان در سال های اخیر با مشکل کاهش آبدهی روبه رو شده است که به عقیده کارشناسان می توان با لایروبی تا حدی این مشکل را برطرف کرد. اما شنیده ها حاکی از آن است که مشکل دیگری هم این قنات جهانی را تهدید می کند؛ مشکلی به نام فاضلاب؛ یعنی ورود انواع فاضلاب های خانگی و شهری به قنات. همه این موارد باعث می شود تا مساله احیا و مرمت و حفاظت از آن ضروری بنماید. البته پس از ثبت جهانی شهر یزد، توجه به این قنات و دیگر قنات استان یزد یعنی حسن آباد مهریز هم بیشتر شد تا جایی که به عنوان یکی از جاذبه های مهم و جهانی گردشگری یزد برنامه احیا و حفاظت از آن در دستور کار مسئولان میراث فرهنگی قرار گرفت.

هم اکنون طرح هایی برای بهبود شرایط گردشگری این قنات جهانی درحال اجراست که از جمله آنها می توان به ساماندهی مسیر گردشگری قنات زارچ (از محدوده مسجد جامع تا آسیاب وزیر در محله کوشک نوشهر یزد) اشاره کرد که هم اکنون در حال انجام است. ساشا ریاحی مقدم، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد به این مهم اشاره می کند و می گوید: طرح حفاظت و مرمت قنات زارچ از ابتدای سال 94 در راستای اهداف ثبت جهانی قنوات ایرانی با احیا و مرمت سازه های وابسته به قنات آغاز شده است. از بین بردن حشرات و آلودگی های قنات، لایروبی قنات، تعریف محورهای گردشگری قنات، حفر مادر چاه و حفاری پیشکار کنی در دشت فهرج، ساماندهی و احیای سازه ‎های وابسته به معماری قنات زارچ و قنات حسن آباد مشیر در باغ شهر تاریخی مهریز، نورپردازی و خرید انشعابات برق و آب سازه های وابسته به این قنوات جهانی و حذف فاضلاب ها و پساب ‎های ورودی به آنها از دیگر اقدامات صورت گرفته و در حال انجام در حوزه مرمت قنات جهانی زارچ است که معاون میراث یزد به آنها اشاره می کند.