آرشیو چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۲۰
سیاست
۳
گزارش

راهکار سران 3 قوه برای برون رفت از وضعیت فعلی

برخورد جدی با اخلالگران

همایش سراسری قوه قضاییه با حضور سران سه قوه و مسوولان کشوری و قضایی درسالن اجلاس سران صبح روز سه شنبه برگزار شد. در این مراسم حسن روحانی، رییس جمهوری، علی لاریجانی، رییس قوه مقننه و آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس دستگاه قضا سخنرانی کردند. همچنین سید علیرضا آوایی، وزیر دادگستری گزارشی از عملکرد قوه قضاییه ارایه داد.

نشست گرامیداشت هفته قوه قضاییه تحت تاثیر مسائل اقتصادی و آشفتگی های اخیر در بازار بود. سران سه قوه که مدتی است جلسات مشترک منظم هم اندیشی برگزار می کنند بر سه موضوع جنگ روانی اقتصادی، تامین امنیت برای سرمایه گذاران و البته برخورد جدی با اخلالگران اقتصادی تاکید کردند. در نشست روز گذشته آنچه بیش از هر چیز به چشم می خورد تفاوت آن با سال گذشته بود. بر کسی پوشیده نیست که سران دو قوه مجریه و قضاییه گاهی در تنش های کلامی با یکدیگر قرار می گرفتند و در سخنرانی ها و پشت تریبون ها به یکدیگر پاسخ می دادند. با این حال در جلسه روز گذشته هم آملی لاریجانی به همکاری با دولت و تفکیک مرزهای اجرا و نظارت تاکید کرد و هم روحانی از همراهی این دستگاه با دولت در مواجهه با سیاه نمایی ها صحبت کرد.

«بحران» احتمالا دقیق ترین واژه برای تحلیل این هماهنگی و همراهی است. به نظر می رسد هر سه قوه بر این موضوع واقف هستند که کلید حل بحران های اقتصادی اخیر فقط در دست دولت نیست. البته در این نشست سوالات بسیاری بی پاسخ ماند. سوالاتی از این دست که اتاق فکر داخلی جنگ روانی که روحانی مدام از آن سخن می گوید توسط چه کسانی اداره می شود که هم در اعتراض دی ماه نقش دارند، هم در قیمت دلار؟ پشت پرده ها دست کم در حوزه آشفتگی های اقتصادی چیست؟ نقش اربیل و دبی در چهارراه استانبول تهران چیست که مشاور روحانی مردم را به آن ارجاع می دهد؟ فارغ از این پشت پرده ها که مسوولان تنها به آن گریزی می زنند و رد می شوند مساله «راهکار» است. با وجود این اما شاید بتوان در لابه لای سخنان روز گذشته عالی رتبگان نظام اشاراتی به راهکارهای اندیشیده شده یافت.