آرشیو چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۳۸
اخبار کشور
۱۰

ولایتی در دیدار با هیئت اندیشمندان کشور عراق مطرح کرد

مقابله با رژیم صهیونیستی و زیاده خواهی های آمریکا؛ فاکتور مشترک ایران و عراق

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل از مهمترین عوامل مشترک بین ایران و عراق را دشمنی ایالات متحده آمریکا با آنها دانست و گفت: فاکتور دیگر مشترک میان ایران و عراق مقابله با رژیم صهیونیستی و زیاده خواهی های آمریکا و دوستان آنهاست. این نشان می دهد دو کشور جزء محور مقاومت هستند.

علی اکبر ولایتی در ملاقات با هیئتی از اندیشمندان عراق اظهار داشت: ایران و عراق دارای مشترکات و فاکتورهای زیادی هستند که به لحاظ سیاسی آنها را به هم نزدیک می کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: مرزهای مشترک دو کشور به طول بیش از 1200 کیلومتر اولین عامل و فاکتور در نزدیکی دو کشور با یکدیگر است. ایران و عراق از جمله دو کشور اسلامی هستند که مشترکات فرهنگی، تاریخی، دینی و اعتقادی زیادی دارند.

ولایتی با اشاره به دموکراتیک بودن نظام سیاسی عراق و ایران گفت: ما 2 کشور اسلامی هستیم که حکومت مان براساس آراء مردمی است و بنابراین به معنای واقعی کلمه دموکرات هستیم.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل خاطرنشان کرد: فاکتور دیگر مشترک میان ایران و عراق مقابله با رژیم صهیونیستی و زیاده خواهی های آمریکا و دوستان آنهاست. این نشان می دهد دو کشور جزء محور مقاومت هستند.

وی ادامه داد: ایران و عراق امتیازات و امکانات متنوع تاریخی، فرهنگی و انسانی دارند که معدود کشورهایی از این مقدار ظرفیت های متنوع برای استقلال و قدرت مقتدرانه ملی برخوردار هستند. ولایتی با اشاره به ذخایر انرژی ایران و عراق، گفت: هر دو کشور از ذخایر عظیم انرژی برخوردارند و دارای یک فرهنگ عمیق نیز هستند و به عنوان دو ملت به معنای واقعی کلمه ملت محسوب می شوند.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل افزود: بعضی از کشورهای جهان براساس منافع و تصمیمات کشورهای استعمارگر فعالیت می کنند، اما ایران و عراق از معدود کشورهای مستقل در این زمینه هستند.

ولایتی ادامه داد: هر دو کشور سهم زیادی در شکل گیری تمدن 1400 ساله اسلامی دارند و این نقش تاثیرگذاری برای آنان در جهان اسلام به حساب می آید. از مهمترین عوامل مشترک بین دو کشور دشمنی ایالات متحده آمریکا با آنها است.