آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۱۳
ایران زمین
۱۹

کمبود اعتبار؛ دلیل اجرا نشدن طرح های آبخیزداری در سمنان

کمبود اعتبارات دلیل اصلی اجرا نشدن طرح های آبخیزداری در بیش از 5 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی استان سمنان است.

«علینقی حیدریان»، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس برنامه پنجم و ششم توسعه باید در بیش از 5 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی سمنان طرح آبخیزداری به منظور جلوگیری از پیشروی سیلاب ها در اراضی کشاورزی و فرسایش بادی انجام شود که اکنون به دلیل کمبود اعتبار تنها در 200 هزار هکتار از این عرصه اجرا شده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح در سمنان بیش از 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اظهار داشت: حجم سرعت تبخیر آب در این استان در مقایسه با سایر استان ها قابل توجه است و طرح های آبخوان داری در جلوگیری از تشدید پدیده خشکسالی در عرصه های طبیعی این استان تاثیرگذار است.

حیدریان ادامه داد: 13 دشت از مجموع 26 دشت موجود استان سمنان به دلیل کاهش محسوس پوشش گیاهی در شرایط فرا بحرانی قرار دارد و در 10 سال گذشته بیش از یکصد هکتار از اراضی کشاورزی سمنان به دلیل اجرا نشدن طرح های آبخیزداری و جاری شدن سیل از بین رفته و ادامه این روند به افزایش مهاجرت از مناطق روستایی سمنان می انجامد. تخصیص نیافتن بموقع اعتبارات همواره یکی از دغدغه های اساسی این اداره کل بوده و رفع معضل فرسایش بادی و کم آبی در عرصه های طبیعی استان نیازمند توجه ویژه مدیران کشوری است.