آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۳۹
فرهنگ: ادبیات و هنر
۸
عطف اول

روزگار برزخی آقای نویسنده سال ها پس از مرگ

انجمن کتابخانه آمریکا نام جایزه اش را پس از بررسی «بیان نگرش های کلیشه ای» در کتاب ها تغییر می دهد. این خبری است که گاردین داده و نوشته: «بخشی از انجمن کتابخانه آمریکا به خاطر وجود نگرانی هایی در چگونگی بیان نویسنده در مورد آمریکاییان آفریقایی تبار و آمریکایی های بومی به حذف نام «لورا اینگالز وایلدر» از «جایزه کتاب کودکان» رای داد. دایره انجمن خدمات کتابخانه کودکان(ALSC) در جلسه اخیر خود در نیواورلئان تصمیم به تغییر نام این جشنواره کتاب گرفت. نام این جایزه از «مدال لورا اینگالز وایلدر» به «جایزه میراث ادبی کودکان» تغییر یافت. این انجمن اعلام کرد: «وایلدر بیانگر نگرش هایی کلیشه ای ناسازگار با ارزش های درونی ALSC است.»

اولین جایزه در سال 1954 به «وایلدر» اعطا شد. دایره انجمن خدمات کتابخانه کودکان(ALSC) گفت: «کار وایلدر منتشر و خوانده شد لیکن میراث پیچیده او باعث شد که از جنبه جهانی پذیرفته نشود.»

وایلدر در سال 1867 متولد و در 1957 درگذشت. او به خاطر 8رمان معروفش با عنوان «خانه کوچکی در پریری» با موضوع زندگی پیشرو در غرب آمریکا است که از سال 1932 تا 1943 چاپ و منتشر می شد.

سمیرا احمد، مجر بریتانیایی در سال 2010 در گاردین نوشت: «وایلدر به رغم پس زمینه نژادپرستانه، جایگاهی ویژه در فرهنگ آمریکا دارد.

رمان های وایلدر مملو از عباراتی است که امروزه قابل قبول نیستند. حتی در زمان حیات خودش، وایلدر به خاطر بی فکری خود عذرخواهی کرد و حتی در رمان معروفش «خانه ای کوچک در پریری» این جمله «کانزاس آدم ندارد فقط بومی ها هستند» را اصلاح کرد و به جای آن نوشت «آنجا کسی اقامت نکرده به جز بومی ها.»