آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۱۴
اقتصادی
۵

مذاکره «ای تی آر» با امریکا برای تحویل 4هواپیما به ایران

مدیرعامل ای تی آر از مذاکره این شرکت با امریکا برای تحویل 4 فروند هواپیمای ای تی آر 72-600 تکمیل شده در خط مونتاژ به هواپیمایی جمهوری اسلامی خبر داد.کریستن شرر گفت: به علت تحریم های امریکا علیه ایران، بالا رفتن نرخ دلار و احتمال برنده نشدن سفارش مهمی در 2018، این شرکت خود را آماده سالی بسیار ضعیف تر از 2017 می کند.

کریستن شرر با بیان اینکه از 20هواپیمای سفارش داده شده ایران تا به حال 8 فروند آن را تحویل داده ایم، گفت: ما در حال حاضر 12هواپیما را در فرآیند تولید داریم که دو فروند از آنها تکمیل شده اند.

همچنین 6 فروند از هواپیماها روی خط مونتاژ هستند و ساخت چهار فروند آخر شروع شده و مشغول سفارشی سازی آنها هستیم.مدیرعامل ای تی آر ادامه داد: ایرانی ها می خواهند هواپیماهای خود را تحویل بگیرند اما ای تی آر هیچ ریسکی را در تقابل با مقامات امریکایی نخواهد پذیرفت و خود را در معرض تحریم های امریکا قرار نمی دهد. البته ما در حال مذاکره با مقامات امریکایی هستیم تا بتوانیم دو فروند هواپیمای تکمیل شده و دو فروند دیگری را که در انتهای خط تولید قرار دارند به ایران تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه عملی شدن این برنامه، نیازمند درخواست مجوز جدید از امریکا است، اظهار داشت: در حال حاضر مجوز قبلی اوفک لغو شده است. ضمن اینکه دو هواپیمای تکمیل شده از لحاظ فنی توسط ایرانیان مورد قبول واقع شده، اما نمی توان آنها را تحویل داد که درنتیجه هدفگذاری ای تی آر برای تحویل هواپیما به مشتری هایش در سال 2018 با آسیب مواجه خواهد شد.