آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۴۰
شهرستان ها
۷

مدیر آبفای قاین: نگران کمبود آب آشامیدنی در قاین نیستیم

با احداث مخزن 5000 متر مکعبی قاین، مخازن ذخیره آبی قاین 50 درصد افزایش می یابد.

قاین- خبرنگار کیهان:حسین توکلی مدیر امور آبفای شهرستان قاین با اعلام این خبر گفت با اعتبار 4 میلیاردی که از طریق اوراق مشارکت تامین می شود ظرفیت ذخیره سازی آب آشامیدنی قاین به 10هزار مترکعب افزایش می یابد.

وی شهر قاین را جزء 300 شهر دارای تنش آبی در کشور معرفی کرد و افزود: تولید و مصرف آب آشامیدنی در قاین در نقطه سر به سر قرار دارد و با تمهیداتی که شده برای تابستان نگران نیستیم.

توکلی به توزیع 100 میلیون تومانی ابزار و تجهیزات کاهنده مصرف بین مدارس و مساجد شهرستان اشاره کرد و گفت: مصرف در شهر قاین مطابق الگوی مصرف است و 86 درصد شهروندان الگوی مصرف را رعایت می کنند اما با توجه به سربه سری تولید و مصرف آب در قاین، شهروندان قاینی در مصرف آب بایستی صرفه جویی بیشتری داشته باشند.

مجید هاونگی سرپرست امور منابع آب قاینات نیز دشت های قاین را دشت های ممنوعه و بعضا بحرانی عنوان کرد و گفت: افت سالیانه آب در دشت های شهرستان 17 تا 47 سانتی متر است.

وی با انتقاد از ادامه استفاده از گیاهان آب طلب در قاین می گوید 92 درصد منابع آبی شهرستان در کشاورزی مصرف می شود و در این بخش علی رغم استفاده از تجهیزات هوشمند در چاه های کشاورزی کاهش مصرف وجود ندارد.

سرپرست امور منابع آب قاینات همچنین با اشاره به مسدود کردن 229 چاه غیر مجاز در شهرستان از فعالیت 170 چاه و چاله غیر مجاز خبر داد که البته چاه عمیق محسوب نمی شوند و از ظرفیت بالایی برخوردار نیستند.