آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۴۰
ایران
۱۴
میراث فرهنگی

مهر ثبت ملی بر پیشانی 4 اثر تاریخی استان یزد

آثار تاریخی و باارزش یزد فراوان اند؛ بسیاری شان ثبت ملی شده و بسیاری هم هنوز در صف ارزشگذاری برای راه یافتن به فهرست آثار ملی کشورمان هستند. طی روزهای گذشته اما چهار اثر دیگر این استان مهر تائید سازمان میراث فرهنگی را دریافت کرد تا هم بهانه ای باشد برای معرفی آنها و هم حفظ و ماندگاری شان.

یکی از این چهار اثر «کتیبه وقف آب انبار ملاحسن فیروزآبادمیبد» است که در شهر یزد، محله فهادان، پشت محوطه زندان اسکندر، خانه نواب وکیل نگهداری می شود. آب انبار ملاحسن در فیروزآباد شهرستان میبد واقع شده و بر اساس کتیبه تاریخی سردرآن، ساختش به سال 940 هجری قمری برمی گردد.

روستای فیروزآباد با فاصله اندکی در شمال شهر میبد قرار دارد. این روستا دارای دو آب انبار قدیمی است به نام های آب انبار ملاحسن که در بالا ذکر آن رفت و دیگری آب انبار محله بالا که در سال 951 ه.ق ساخته شده است.

مسجد جامع این روستا نیز قدیمی است و طبق نوشته سردر ورودی آن در سال 866 ه.ق ساخته شده است. روستای فیروزآباد در یک منطقه دشتی واقع شده و دارای آب و هوای معتدل و خشک است.

اثر فرهنگی، تاریخی زیلوی مسجد جامع میبد و سنگ محراب این مسجد، دو اثر دیگری است که به ثبت ملی رسیده است. مسجد جامع میبد، مسجدی نسبتا بزرگ با حیاط و ایوان تابستانی و گرمخانه مفصل زمستانی است.

این مسجد یک در بزرگ ورودی دارد که ساخت آن به سال 913 هجری برمی گردد و بر دو لنگه آن دو کتیبه به خط نسخ خوش کنده شده است. در محراب گرمخانه هم سنگی قهوه ای رنگ نصب و بر سطح آن به کوفی عباراتی نقش بسته است. در کنار این آثار تاریخی، یک قطعه زیلوی وقفی کهنه در صحن ایوان پهن است که نقش بیست و چهار سجاده در آن بافته شده است. تورات کنیسه ملاسدر، اثر دیگری است که ثبت ملی آن به همراه سه اثر دیگر طی نامه ای توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار یزد ابلاغ و بر سامان دهی و نظارت و حفاظت از آنها تاکید شده است.