آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۴۰
رسانه: بین الملل
۶
8 تگ

ترامپ مردم را به یاد هیتلر می اندازد Trumpcamps#

فکر می کنید اگر سال 1934 در آلمان بودید زمانی که هیتلر به قدرت رسید، چکار می کردید؟احتمالا مثل الان سکوت می کردید.

ماه آوریل دونالد ترامپ که بارها در دوران تبلیغات انتخاباتی وعده جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به آمریکا داده بود سیاست «تحمل صفر» را اجرایی کرد.

براساس این سیاست جدید، مهاجران غیرقانونی به محض دستگیر شدن به زندان انداخته می شوند و فرزندانشان نیز در مکان های مجزایی نگهداری می شوند. ماه گذشته رسانه ها از گم شدن 2000 کودک خارجی بعد از ورود آنها به آمریکا خبردادند که این مساله خشم شدید افکار عمومی را برانگیخت. بعد مشخص شد این کودکان در کمپ های مخصوصی که دولت آمریکا ایجاد کرده نگهداری می شوند. در پی این مساله تعدادی از کاربران با ایجاد هشتگ «کمپ های ترامپ» (Trumpcamps) اقدام ترامپ در ایجاد کمپ برای کودکان مهاجران را با اقدام نازی ها در ایجاد کمپ برای یهودیان مقایسه می کردند. یک کاربر نوشت: «این کمپ ها نشانه شرارتی است که از ترامپ و حزب جمهوریخواه می بارد. اقدامات شرورانه آنها ظاهرا بی پایان است.»

حتی فرد مشهوری چون مایکل هایدن، رئیس سابق سازمان سیا نیز توییتی منتشر کرد که در آن عکسی از یک کمپ نازی ها قرار داشت و با مقایسه دولت ترامپ با دولت هیتلر، نوشت: «بقیه دولت ها هم مادران و فرزندان را از هم جدا کرده اند.»

کاربران زیادی نیز با انتقاد از انفعال و سکوت مردم آمریکا در قبال اقدامات ضد مهاجران، خواهان برگزاری اعتراضات خیابانی شدند.

ترامپ ابتدا در مقابل اعتراضات ابستاد و اعلام کرد آمریکا نمی تواند به «تاسیسات نگهداری مهاجران» تبدیل شود. اما موج خشم از سیاست جنجال برانگیز رئیس جمهور 71 ساله به حدی پیش رفت که ترامپ بالاخره هفته گذشته مجبور شد در این تصمیم بازنگری کند و یک فرمان اجرایی امضا کند که به کودکان اجازه می داد به همراه والدین خود که به اتهام ورود غیرقانونی به آمریکا مورد محاکمه قرار می گیرند باقی بمانند.

اما معترضان هنوز دست برنداشته اند و خواهان تغییر قوانین مهاجرتی توسط کنگره هستند تا دیگر زمینه اتخاذ چنین سیاست هایی وجود نداشته باشد. روز پنجشنبه زنان آمریکایی در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات بزرگی در اعتراض به سیاست ضد انسانی دولت ترامپ برگزار کردند و خواهان اقدام کنگره شدند.