آرشیو پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۴۱۲۷
جامعه
۱۴

کتابخانه

پژوهشی تازه در مورد اخوان الصفا

«اخوان الصفا» نام گروهی مخفی از متفکران شیعه قرن چهارم هجری قمری است که هویت شان تا امروز نیز ناشناخته مانده است. شهرت آنان به سبب نکارش رسائل اخوان الصفا است که دانش نامه ای در علوم فلسفی محسوب می شود و نظام فکری منسجمی ارایه می دهد که تعقل بشری را با الهام و شهود نبوی در می آمیزد. روحیه تساهل در این دانش نامه که در عصر خود بی سابقه بود و التقاط استثنایی منابع آن را علمای اسلام و فرمانروایان عصر غالبا ارتدادی اعلام کرده اند.

کتاب «اخوان الصفا» پژوهش جدید و مقدمه ای است روشن و هدفمند به آثار، افکار، تعلیمات اخوان الصفا که جایگاه انتقادی آن را در تاریخ علوم، فلسفه و ادبیات عربی و اسلامی مشخص می کند.

«اخوان الصفا» نوشته گودفروا دوکلته با ترجمه پریسا سجادی توسط نشر نامک منتشر شده است. از مهم ترین بخش های این کتاب می توان به پیکره رسائل، فیض باوری، خلقت زمان، کون و فساد، هزاره باوری، در هم آمیختن باورها، میراث یونانی، مجالس العلم، استعارات آرمانشهری، جبر اختربینانه، علوم فلسفی، علوم دینی و... اشاره کرد.

پژوهشی درباره پایه گذار فقه حنبلی

احمدبن حنبل، موسس و بانی مکتب حنبلی، آخرین مکتب از چهار مکتب اهل تسنن در فقه اسلامی است. احمدبن حنبل، قرآن را کلام مستقیم خداوند می دانست و معتقد بود که باید آن را صوری و تحت اللفظی خواند و از هر گونه تعبیر، تفسیر و تاویل آن خودداری کرد. تاثیر و نفوذ وی چنان بود که در میان اکثریت غالب علمای دین، در قرن ها پس از مرگ او نامش مترادف با تسنن و تعصب اسلامی بود.

کتاب «احمدبن حنبل»، پژوهشی نو با تحقیق و جست وجو در مجموعه وسیعی از منابع مکاتب موجود، تصویری از زندگی، آثار و مبانی عقیدتی و احادیث ابن حنبل به دست می دهد بدون آن که فهم آن نیازمند دانش تخصصی عمده ای باشد. با توجه به اینکه پیروان او در طول حیاتش در آراء و عقاید وی تجدید نظر می کردند، احتمال سوء تعبیر و تحریف عقاید او مورد بررسی قرار می گیرد و نهایتا مقدمه ای روشنگر و خردمندانه درباره یکی از بانیان تسنن اسلامی فراهم می آید. «احمدبن حنبل» نوشته کریستوفر ملچرت با ترجمه محمدرضا مرادی طادی توسط نشر نامک منتشر شده است. از مهم ترین بخش های این کتاب می توان به شخصیت احمد، ثبت حدیث، متون حنبلی، اعتقادات احمد، خودی و غیر خودی، احمد بنیادگرا، کلام سنی بعد از احمد و... اشاره کرد.