آرشیو پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۴۵
سلامت
۱۳
لذت پرواز

بوئینگ جت مسافربری ما فوق صوت می سازد

منبع: Independent

در کنفرانس اخیر موسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا (AIAA) از ایده ساخت بوئینگ مسافربری مافوق صوتی رونمایی شد که قادر است فاصله لندن تا نیویورک را در عرض دو ساعت بپیماید. بیشینه سرعت این جت به بیش از 6000 کیلومتر بر ساعت می رسد که سرعتی نزدیک به پنج برابر سرعت صوت است.

هواپیمایی که چنین سرعتی داشته باشد می تواند عرض اقیانوس اطلس را در 120 دقیقه طی کند. درحال حاضر رکورد سریع ترین پرواز بر فراز اقیانوس اطلس به جت مسافربری کنکورد با زمان 2 ساعت و 52 دقیقه اختصاص دارد. این درحالی است که یک پرواز معمولی بین لندن و نیویورک با هواپیماهای مسافربری عادی حدود 6 ساعت و 45 دقیقه به طول می انجامد.

وقتی باید از نقطه الف تا ب سفر کنید، خصوصا اگر سفرتان کاری باشد، حتما می خواهید مسافت مدنظر را در سریع ترین زمان ممکن طی کنید. به گفته کوین بوکات، محقق ارشد جت های مافوق صوت بوئینگ، جت مافوق صوت جدید بوئینگ می تواند خصوصا برای کسانی که میل دارند مسیر رفت وبرگشت لندن تا نیویورک را یک روزه طی کنند دستاورد شگفت انگیزی باشد. اما این جت ها حداقل تا 15 سال آینده در دسترس نخواهند بود و طبق اعلام بوئینگ در خوش بینانه ترین حالت ممکن باید تا اواخر دهه 1410/ 2030 برای ساختشان صبر کرد. این شرکت وعده تحقق ساخت چنین جت سریعی را در 10 سال آینده محتمل می داند، اما چون جت مذکور از نوع مسافربری است، بهره برداری آن به علت مسائل حقوقی و بازاریابی و حتی الزامات زیست محیطی طولانی تر از موعد تحقق خود فناوری خواهد شد.

بوئینگ در چند ماه گذشته به تحقیقات خود در زمینه پروازهای مافوق صوت سرعت بخشیده است و در ژانویه سال گذشته نیز از طرح های یک جت نظامی آی اس آر رونمایی کرد که آن هم می تواند به پنج برابر سرعت صوت برسد. علاوه بر بوئینگ در فوریه امسال آکادمی علوم چین نیز از ایده ساخت جت مسافربری مافوق صوت با سرعت بیش از 8000کیلومتر بر ساعت خبر داد که در صورت تحقق خواهد توانست فاصله بین پکن و نیویورک را در مدت تنها دو ساعت (یعنی 11 ساعت کمتر از میانگین زمان فعلی) طی کند.