آرشیو یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۴۷
سلامت
۱۲
سیب سلامت

گفت و گو با دکتر محمدرضا صفری نژاد، ارولوژیست

اثرات ام اس بر زندگی بیمار

بیماری ام اس چگونه بر سیستم عصبی فرد تاثیر می گذارد؟

ام اس (MS) یک بیماری التهابی است که در آن غلاف های عصبی رفته رفته تخریب می شوند. بیماری ام اس می تواند بر نخاع و سیستم عصبی مرکزی فرد تاثیر گذاشته و پلاک هایی را ایجاد کند.

درست است که بیماری ام اس در بین زنان شایع تر است، اما اگر مردی دچار این بیماری شود، دوره درمانی سخت تری را به نسبت زنان تجربه خواهد کرد. البته جای بسی خوشحالی است که ابداع شیوه های درمانی جدید، منجر به آن شده است که بیماران دوره درمانی آسان تری را تجربه کنند.

نشانه های اولیه و ثانویه این بیماری چیست؟

شروع بیماری ام اس عمدتا به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و با ایجاد مشکل در قوه بینایی خود را بروز می دهد. یکی دیگر از نشانه های ابتلا به بیماری ام اس از دست دادن توانایی حرکتی در ناحیه پاهاست به صورتی که فرد به شکل ناگهانی متوجه می شود که توانایی حرکت پای خود را از دست داده و مجبور است پای خود را روی زمین بکشد.

در چنین شرایطی قطعا روابط زناشویی بیمار تحت تاثیر قرار می گیرد. پس مبتلایان به ام اس برای به حداقل رساندن چنین مشکلاتی چگونه باید عمل کنند؟

برای بهبود روابط زناشویی فرد مبتلا به ام اس باید با همسرش رو راست و راحت باشد و از عوارض و محدودیت هایی که بر اثر بیماری در وی ایجاد شده با صراحت صحبت کند. فراموش نکنید که در صورت وجود هر مشکلی که از بیماری خاصی نشات می گیرد، ارتباطات کلامی درست، کلید موفقیت در رسیدن به روابط زناشویی سالم است.