آرشیو یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۲۶
سیاسی
۲
درنگ

کیهان، یار شاطر یا بار خاطر

از نگاه روزنامه کیهان، بجز تاییدکنندگان مواضع این روزنامه، بقیه در حال توطئه علیه منافع کشور هستند یا در خوشبینانه ترین حالت قدرت تمییز سره از ناسره را ندارند و مدام فریب دشمنان را می خورند. روز گذشته در همین راستا مدیر مسئول کیهان ادعا کرد «تصویری که دولت های یازدهم - و دوازدهم- از جایگاه ایران اسلامی در عرصه بین المللی ارائه کرده است با آنچه از نظام جمهوری اسلامی انتظار می رود، نه فقط همخوانی نداشته است بلکه در بسیاری از موارد با وادادگی و انفعال در برابر قدرت های خارجی و نادیده گرفتن عزت و اقتدار ایران و ایرانی نیز همراه بوده است» کیهان در ادامه و برای اثبات ادعای خود به نقل از یک رسانه غربی که نامش را هم نگفت در وصف رئیس جمهوری نوشت «ایشان فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می بیند.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود با تیتر «گشایش در این تنگه است!» از دولت خواسته که اگر امریکا و کشورهای اروپایی نفت ایران را تحریم کردند، مسیر صادرات نفت به این کشورها در تنگه هرمز بسته شود. البته این فرمول درباره صدور نفت سایر کشورها از تنگه هرمز نیز صدق می کند چرا که زمینه ساز اقدام خصمانه دولت های متخاصم خواهد بود. کیهان از این هم فراتر رفته و نوشته «عبور کشتی هایی که از مبدا کشورهای تحریم کننده به مقصد سایر کشورهای خلیج فارس، تسلیحات نظامی حمل می کنند نیز به طریق اولی و مطابق همان مواد از کنوانسیون های ژنو و جامائیکا، مخل و در تعارض با امنیت ملی کشورمان تلقی شده و بستن تنگه هرمز به روی این کشتی ها حق مسلم و قانونی ایران اسلامی است.» و در نهایت هم تئوری تهدید خود را تکمیل کرده و برای کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه و اسرائیل هم خط و نشان کشیده «یکی از رسانه ها نوشته بود در صورت بسته شدن تنگه هرمز، امریکا می تواند بدون حضور در خلیج فارس و از اقیانوس هند با بهره گیری از موشک های دور برد به ایران حمله کند که باید گفت حتی اروپا هم در تیررس موشک های دور برد ما قرار دارد چه رسد به عربستان و بحرین و تل آویو و حیفا و...!»

کیهان بعد از سخنرانی روحانی در جمع مدیران ارشد دولتی و همچنین اعلام موضع وی درباره اسرائیل و اشاره به اینکه در صورت ممانعت از صادرات نفت ایران نفت دیگر کشورها هم از تنگه هرمز صادر نخواهد شد، ضمن استقبال از این سخنان به روحانی تذکر و هشدار داده که مراقب برخی جریان های سیاسی و از جمله اصلاح طلبان باشد که مسیر دولت را تغییر ندهند (قریب به مضمون). حال به نظر می رسد این روزنامه خود در همین مسیر افتاده و انتظار دارد دولت سیاست هایش را با این تریبون بخش اقلیت یک مجموعه سیاسی هماهنگ کند. مردم و انتخابشان هم در این وسط گویی اساسا محلی از اعراب ندارند. اگر به گفته کیهان دولت یازدهم هم دچار وادادگی بوده و همفکران آقای شریعتمداری هم صبح و شب در حال روشنگری بوده اند، چگونه مردم دوباره در انتخابات ریاست جمهوری به ایشان رای دادند؟

ادبیات تهدیدآمیز کیهان علیه برخی کشورهای منطقه و بخصوص اروپایی ها شاید بیشتر از هر کسی به مذاق مثلث ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان خوش آید که این روزها در به در دنبال گسترده تر کردن جبهه ضد ایرانی هستند. اگر رئیس جمهوری امریکا به سخنان یک نماینده مجلس همفکر مدیر مسئول کیهان استناد می کند، چرا رسانه های طرفدار ترامپ به تهدیدهای این رسانه استناد نکنند و به ناتو بهانه ندهند که در بیانیه خود نسبت به توانمندی دفاعی ایران ابراز نگرانی کند.

دیروز و همزمان با انتشار این یادداشت، جلسه شورای هماهنگی اقتصادی برگزار شد و حسن روحانی در جمع بندی آن گفت که «روند تعامل اقتصادی ایران با دنیا مثل گذشته ادامه می یابد.» شورای یاد شده با ابتکار رهبری شکل گرفته و از قرار معلوم تصمیمات همین شورا قرار است نقطه مقابل ستاد جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران باشد. بنابراین اگر دغدغه عبور از تنگنای فعلی را داریم شایسته است به روند تصمیم گیری های کلان احترام بگذاریم و اگر یار شاطر نیستیم، بار خاطر هم نباشیم. جناب شریعتمداری! گیرم که یک رسانه غربی چنان توصیفی از رئیس جمهوری کشورمان داشت، اما اینکه شما هم همدلانه با همان توصیف قلم بزنید و مرد صف اول مقابله با بدخواهان را خوار بشمارید بیانگر کدام دغدغه ملی و مردمی شماست؟