آرشیو سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷، شماره ۶۸۲۸
اجتماعی
۴
سررسید

113 هزار و 700 پرستار شاغل در بخش دولتی در انتظار دریافت کارانه و اضافه کاری

وعده: بهمن 1396

وعده: بهمن ماه سال گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش روز پرستار وعده داد که معوقات کارانه و اضافه کار پرستاران تا پایان سال 96 به صورت یکجا پرداخت می شود. سید حسن قاضی زاده هاشمی روز دوم بهمن ماه 96 در این همایش گفت که مشکلات پرستاران از دید ما پنهان نیست. او ابراز امیدواری کرد که با آینده نگری مناسب برای این حرفه، پرستاران شرایط بهتری را در سال آینده شاهد خواهند بود.

پیگیری: بیش از 140 هزار پرستار در دو بخش دولتی و خصوصی شاغل هستند که از این تعداد 113 هزار پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمان دولتی و 43 هزار پرستار نیز در بخش خصوصی مشغول فعالیت اند با این حال آنها از تحقق نیافتن وعده وزیر بهداشت در پرداخت مطالبات شان گلایه مند هستند. دکتر مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره قول مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر پرداخت معوقات پرستاری به «ایران» می گوید: برخی بیمارستان ها معوقات پرستاران را در دو بخش کارانه و اضافه کار که مربوط به سال 96 است به روز پرداخت کرده اند اما اغلب بیمارستان ها به دلیل انباشت مطالبات شان از سوی سازمان های بیمه گر هنوز نتوانسته اند معوقات پرستاران را بپردازند. دکتر حضرتی می افزاید: طبق آخرین گزارش ها که مربوط به اردیبهشت ماه سال 97 است برخی از پرستاران حدود 8 ماه کارانه شان عقب افتاده و بیش از 6 ماه است که اضافه کاری شان پرداخت نشده البته این مطالبات مربوط به سال 96 است.

نتیجه: معاون سازمان نظام پرستاری می گوید: وزیر بهداشت تاکید جدی بر پیگیری مطالبات پرستاران دارد. با این حال به دلیل آنکه بیمارستان ها از یک سو با مشکل کمبود بودجه مواجهند و از طرفی سازمان های بیمه گر بدهی های شان را به دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت نکرده اند پرداخت معوقات پرستاری با دیرکرد مواجه شده است. اما با وجود این، بنا شده است با هماهنگی ریاست جمهوری، سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت تا یک ماه آینده همه معوقات پرستاران از جمله اضافه کار و کارانه شان پرداخت شود البته تحقق این امر مشروط بر پرداخت بدهی بیمه ها به دانشگاه های علوم پزشکی است.