آرشیو چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷، شماره ۵۱۵۵
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰

نمایش «خدا» از وودی آلن در تالار مولوی تهران روی صحنه می رود

خودش نیست، خدایش که هست!

لابد شنیده اید که می گویند تئاتر ما، کمدی درست و درمان کم دارد و همه کمدی هایی که سرشان به تن شان بیارزد به نوعی از نمایشنامه های نیل سایمون اقتباس می شوند. حالا که خبر آمده رحمت امینی قصد دارد نمایش «خدا» نوشته وودی آلن را نیمه دوم سال جاری در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه ببرد، می توانیم به این فکر کنیم که چرا ما کمتر سراغ نمایشنامه های وودی آلن می رویم.

آن طور که مهر خبر داده، رحمت امینی، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین فعالیت خود در زمینه کارگردانی تئاتر گفته: قصد دارم نوروز 98 در راستای پروژه اجرای تئاتر کمدی ایرانی، نمایش «استاد نوروز پنبه دوز» را روی صحنه ببرم ولی در این فاصله دوست دارم اثری را از کمدی های مورد علاقه ام که کمدی وودی آلنی است، اجرا کنم.

«خدا» عنوان نمایشنامه ای از وودی آلن است که توسط شهرام زرگر ترجمه و همراه نمایشنامه «مرگ» توسط نشر بیدگل منتشر شده است.

این هنرمند و مدرس تئاتر درباره موضوع نمایش «خدا» توضیح داد: این اثر یک متاتئاتر است و به بحث یک نویسنده و بازیگر تئاتر دوره یونان باستان می پردازد که درباره چگونگی پایان یافتن نمایشنامه با هم چالش دارند.

امینی با اشاره به این که نمایش «خدا» دارای 15 شخصیت است، اظهار کرد: گروه بازیگران نمایش «خدا» چون کاری شبه کارگاهی است، تلفیقی از بازیگران جوان و حرفه ای خواهد بود و چند جلسه را با عنوان «آشنایی با خدا» برای انتخاب بازیگران این نمایش برگزار کردم. این کارگردان تئاتر درباره زمان و مکان مورد نظر برای اجرای نمایش «خدا»، گفت: پیش بینی من این است که در نیمه دوم سال جاری و بعد از پایان دهه اول ماه محرم، نمایش خدا را در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه ببرم.

کارگردان نمایش خدا در پایان درباره بازیگرانی که حضورشان در این نمایش قطعی شده است، اعلام کرد: سام کبودوند، سارا الهیاری، غزاله رشیدی، ابوذر ساعدی و رضا غیور بازیگرانی هستند که حضورشان در این اثر قطعی شده و من هم نقش کوچکی را در نمایش ایفا خواهم کرد.

شمار زیاد بازیگران، سنت نمایش های وودویل، ورود و خروج های سریع و پیاپی همچون کمدی های برادران مارکس، تاثیر از شیوه تئاتر واقع گریز برشت و گفت وگوهایی یادآور جهان منطق گریز بکت از ویژگی های آثار وودی آلن هستند.